КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З БІОЛОГІЇ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінюванні рівня навчальних досягнень з біології враховується:
- рівень оволодіння біологічними ідеями, що становлять важливу складову загальнолюдської культури: рівні організації живої природи, зв'язок будови і функцій організмів, історичний розвиток органічного світу, різноманітність організмів, цілісність і саморегуляція живих систем, зв'язок людини і природи;
- рівень умінь використовувати теоретичні знання у практичній діяльності, під час розв'язування задач чи вправ різного типу, уміння робити висновки та узагальнення на основі практичної діяльності;
- рівень оволодіння практичними уміннями та навичками спостереження та дослідження природи, виконання лабораторних та практичних робіт.
Всі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.
Рівні навчальних досягнень учнів | Бали | Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
I. Початковий | 1 | Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні об'єкти; знає правила техніки безпеки при виконанні лабораторних та практичних робіт |
2 | Учень (учениця) намагається відтворити окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита), наводить елементарні приклади біологічних об'єктів і їх окремі ознаки; за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без оформлення | |
3 | Учень (учениця) відтворює окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням підручника фрагментарно характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді; за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без належного оформлення | |
II. Середній | 4 | Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника відтворює незначну частину навчального матеріалу, дає визначення окремих біологічних понять, дає неповну характеристику загальних ознак біологічних об'єктів; у відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи з неповним їх оформленням |
5 | Учень (учениця) відтворює основний зміст навчального матеріалу, відповідаючи на запитання вчителя; характеризує загальні ознаки біологічних об'єктів; дає визначення окремих біологічних понять; наводить приклади, що ґрунтуються на матеріалі підручника; у відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи, частково оформляє їх | |
6 | Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, частково дотримується логіки його викладу; відповідає на окремі запитання; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об'єктів за планом; у відповідях допускає помилки; розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі з допомогою вчителя; за інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх без висновків | |
III. Достатній | 7 | Учень (учениця) самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу, застосовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять; характеризує основні положення біологічної науки, допускаючи у відповідях неточності; розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі звертаючись за консультацією до вчителя; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх, робить висновки з допомогою вчителя |
8 | Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об'єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; виправляє допущені помилки; розв'язує типові біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх, робить неповні висновки | |
9 | Учень (учениця) вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання; з допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові зв'язки; дає порівняльну характеристику біологічним об'єктам явищам і процесам живої природи; розв'язує стандартні пізнавальні завдання; виправляє власні помилки; самостійно розв'язує типові біологічні вправи і задачі; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить нечітко сформульовані висновки | |
IV. Високий | 10 | Учень (учениця) системно відтворює навчальний матеріал у межах програми; дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання; розкриває суть біологічних явищ, процесів; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв'язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує біологічні вправи і задачі у межах програми; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить чітко сформульовані висновки |
11 | Учень (учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах програми; обґрунтовано відповідає на запитання; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи; наводить приклади, що ґрунтуються на власних спостереженнях; оцінює біологічні явища, закони; виявляє і обґрунтовує причинно-наслідкові зв'язки; аргументовано використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує біологічні вправи і задачі; за інструкцією ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить логічно побудовані висновки | |
12 | Учень (учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології; вільно відповідає на ускладнені запитання, з використанням міжпредметних зв'язків; самостійно характеризує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв'язання; користується джерелами інформації, рекомендованими вчителем; вільно розв'язує біологічні вправи і задачі різного рівня складності відповідно до навчальної програми; ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить самостійні обґрунтовані висновки |
Оцінювання
лабораторних і практичних робіт з біології
При оцінюванні
лабораторних і практичних робіт враховується:
·
обсяг виконання
завдань роботи;
·
наявність помилок,
їх кількість;
·
оформлення роботи
(порядок оформлення, виконання рисунків біологічних об’єктів, охайність
тощо);
·
для лабораторних
робіт наявність і зміст висновків (відповідність меті та змісту завдань роботи,
повнота, логічність, послідовність тощо);
·
для практичних
робіт наявність і зміст звіту про роботу;
·
рівень
самостійності під час виконання завдань і формулювання висновків (написання
звіту).
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень
учня (учениці) |
Початковий |
1 |
Учень (учениця) знає правила техніки безпеки і з допомогою
вчителя, використовуючи робочий зошит чи підручник, розпізнає й називає
біологічні терміни. |
2 |
Учень (учениця) дотримується правил техніки безпеки і з
допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторну чи практичну роботу без
оформлення. Намагається дати характеристику біологічного об'єкта чи явища на
елементарному рівні. |
|
3 |
Учень (учениця) за інструкцією з допомогою вчителя
фрагментарно виконує практичну роботу без належного оформлення. Допускає
значні неточності в спостереженнях, підписах малюнків, заповненні таблиць під
час вивчення біологічних об'єктів і явищ. |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця) за інструкцією з допомогою вчителя виконує
лабораторну чи практичну роботу з неповним оформленням. Виявляє елементи
допитливості та спостережливості, розпізнає більшість об'єктів, які
вивчаються, і відтворює матеріал на елементарному рівні. |
5 |
Учень (учениця) за інструкцією учень з допомогою вчителя
виконує практичну чи лабораторну роботу, частково оформлює їх. Логічно
відтворює значну частину матеріалу, елементарно підписує малюнки й заповнює
таблиці, схеми. |
|
6 |
Учень/учениця учень за інструкцією з допомогою вчителя
виконує роботу, оформляє її без висновків. Робить елементарні порівняння,
виявляє основні риси, особливості живих об'єктів, явищ, розв'язує прості
типові задачі. |
|
Достатній |
7 |
Учень/учениця за інструкцією виконує роботу, звертаючись
за консультацією до вчителя, робить неповні висновки з допомогою вчителя.
Починає усвідомлювати мету роботи, встановлює й описує причинно-наслідкові
зв'язки. Оперує основними поняттями й термінами. Розв'язує прості типові
задачі. |
8 |
Учень/учениця за інструкцією виконує роботу, звертаючись
за консультацією до вчителя, оформляє її, робить неповні висновки. Правильно,
за планом, проводить спостереження, відображаючи особливості живого об'єкта,
процесів, що в ньому відбуваються. Робить висновки, узагальнення, вільно
аргументуючи будову та функції, пристосування живих об'єктів та їх складових
частин; розв'язує типові задачі. |
|
9 |
Учень/учениця за інструкцією самостійно старанно виконує
роботу, оформлює її, робить нечітко сформульовані висновки, самостійно
правильно аргументує особливості біологічних об'єктів і явищ, вирішує
стандартні ситуації, аналізує хід спостережень, бачить правильні наслідкові
зв'язки між будовою та функціями живих об'єктів; самостійно розв'язує типові
задачі. |
|
Високий |
10 |
Учень/учениця за інструкцією виконує роботу, оформлює її,
робить чітко сформульовані висновки й узагальнення. Вільно застосовує
більшість біологічних понять, здійснює класифікацію біологічних об'єктів,
явищ. Проявляє повні, глибокі знання, використовує їх у практичній
діяльності; розв'язує задачі в межах програми. |
11 |
Учень/учениця учень за інструкцією ретельно виконує роботу, оформлює
її, робить логічно побудовані висновки й узагальнення. Чітко розуміє суть
біологічних процесів. Вільно аналізує будову й функції живого у зв'язку з
впливом зовнішнього середовища. Визначає причинно-наслідкові зв'язки, володіє
прийомами роботи з додатковимиджерелами інформації. |
|
12 |
Учень/учениця ретельно свідомо виконує, роботу, оформлює
її; аналізує, робить самостійно обгрунтовані висновки. Усвідомлено обирає
форми, методи, засоби, прийоми досягнення поставленої навчальної мети.
Використовує додаткові джерела інформації для розв'язання поставлених питань.
Уміє виокремити проблему й визначити шляхи її розв'язання. Вільно розв'язує
задачі різного рівня складності. |
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ КОНТРОЛЬНИХ РОБІТ З БІОЛОГІЇ
Для
контрольної перевірки знань необхідно використовувати завдання різної форми і
різних рівнів складності. Завдання для контрольної роботи мають опиратися не
тільки на базові знання учнів, а й на вміння їх застосовувати. Тому необхідно
включати завдання, що вимагають від учнів описувати і характеризувати,
порівнювати й класифікувати, використовувати діаграми, таблиці та графіки,
надавати або вибирати пояснення, формулювати пояснення причинно-наслідкових
зв’язків, розв'язувати проблемні завдання, висловлювати свою думку та позицію.
До контрольної роботи мають включатися завдання як у тестовій формі так і відкритих з
короткою та розгорнутою відповіддю.
Оцінювання
контрольних
робіт
Рівні навчальних досягнень |
Критерії
оцінювання навчальних досягнень учнів |
Початковий |
Не
всі завдання контрольної роботи
опрацьовані; відповіді неправильні або дуже поверхові;
відповіді на творчі завдання відсутні
або мають велику кількість помилок. |
Середній |
Всі завдання контрольної
роботи опрацьовані;
відповіді на встановлення відповідностей, послідовностей містять
значну кількість помилок; відповіді на творчі завдання відсутні або
містять значну
кількість неточностей.
|
Достатній |
Всі завдання контрольної
роботи опрацьовані; відповіді на встановлення
відповідностей, послідовностей
наведені в цілому правильні, відповіді на творчі завдання можуть допускати несуттєві помилки. |
Високий |
Всі завдання контрольної роботи опрацьовані глибоко й ґрунтовно; містять
змістовні відповіді на творчі теоретичні питання. |
Немає коментарів:
Дописати коментар