КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ХІМІЇ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінювання рівня навчальних досягнень з хімії враховується:
- рівень засвоєння теоретичних знань;
- оволодіння хімічною мовою як засобом відображення знань про речовини і хімічні явища;
- сформованість експериментальних умінь, необхідних для виконання хімічних дослідів, передбачених навчальною програмою;
- здатність учнів застосовувати набуті знання на практиці;
- уміння розв'язувати розрахункові задачі.
За відмінностями між обсягом і глибиною досягнутих результатів, ступенем самостійності у виконанні завдань, здатністю використовувати знання у нових ситуаціях виокремлено рівні навчальних досягнень учнів, що оцінюються за 12-бальною шкалою.
Кожний наступний рівень вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.
Визначальними в оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів є особистісні результати пізнавальної діяльності, в яких відбиваються загальнопредметні компетентності, набуті учнями в процесі навчання хімії.
Рівні навчальних досягнень учнів | Бали | Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
I. Початковий | 1 | Учень (учениця) розпізнає деякі хімічні об'єкти (хімічні символи, формули, явища, посуд тощо) і називає їх (на побутовому рівні); знає правила безпеки під час проведення практичних робіт |
2 | Учень (учениця) описує деякі хімічні об'єкти за певними ознаками; знає призначення лабораторного обладнання | |
3 | Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення і може відтворити окремі його частини; під керівництвом учителя виконує найпростіші хімічні досліди | |
II. Середній | 4 | Учень (учениця) знає окремі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ; складає прості прилади для проведення дослідів і виконує їх під керівництвом учителя; складає з допомогою вчителя скорочену умову задачі |
5 | Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює окремі частини начального матеріалу, дає визначення основних понять; самостійно виконує деякі хімічні досліди, описує хід їх виконання, дотримується порядку на робочому місці; самостійно складає і записує скорочену умову задачі | |
6 | Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал з допомогою вчителя; описує окремі спостереження за перебігом хімічних дослідів; робить обчислення за готовою формулою | |
III. Достатній | 7 | Учень (учениця) самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, з допомогою вчителя порівнює хімічні об'єкти, описує спостереження за перебігом хімічних дослідів; наводить рівняння реакцій за умовою задачі |
8 | Учень (учениця) самостійно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал, порівнює і класифікує хімічні об'єкти; самостійно виконує всі хімічні досліди згідно з інструкцією; робить обчислення за рівнянням реакції | |
9 | Учень (учениця) виявляє розуміння основоположних хімічних теорій і фактів, наводить приклади на підтвердження цього; робить окремі висновки з хімічних дослідів; з допомогою вчителя розв'язує задачі | |
IV. Високий | 10 | Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у стандартних ситуаціях, уміє аналізувати, узагальнювати й систематизувати надану інформацію, робити висновки; робить висновки з практичної роботи; самостійно наводить і використовує необхідні формули для розв'язування задач |
11 | Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у нестандартних ситуаціях, встановлює зв'язки між явищами; самостійно знаходить і використовує інформацію згідно з поставленим завданням; виконує хімічний експеримент, раціонально використовуючи обладнання і реактиви; самостійно розв'язує задачі, формулює відповіді | |
12 | Учень (учениця) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у тому числі у проблемних ситуаціях; аналізує додаткову інформацію; самостійно оцінює явища, пов'язані з речовинами та їх перетвореннями; робить обґрунтовані висновки з хімічного експерименту; розв'язує експериментальні задачі за власним планом; самостійно аналізує та розв'язує задачі раціональним способом |
Оцінювання практичних робіт
Рівні
навчальних досягнень |
Характеристика
навчальних досягнень учнів |
Початковий |
Учень (учениця) знає правила безпеки під час проведення
практичних робіт, виконує найпростіші хімічні досліди під керівництвом
вчителя |
Середній |
Учень (учениця) складає прилади; з допомогою вчителя виконує
окремі хімічні досліди згідно з інструкцією, описує хід виконання дослідів |
Достатній |
Учень (учениця) самостійно виконує практичні роботи згідно з
інструкцією, описує спостереження, робить висновки |
Високий |
Учень (учениця) виконує хімічні експерименти, раціонально
використовуючи обладнання і реактиви; описує поетапні спостереження; складає
звіт, що містить обґрунтовані висновки; виконує експериментальні задачі за
власним планом |
Оцінювання розв’язування розрахункових задач
Рівні
навчальних досягнень |
Характеристика
навчальних досягнень учнів |
Початковий |
Розв’язування задач не передбачене |
Середній |
Учень (учениця) складає скорочену умову задачі; робить
обчислення лише з готовою формулою |
Достатній |
Учень (учениця) наводить потрібні формули речовин і рівняння
реакцій; розв’язує задачі, користуючись алгоритмом |
Високий |
Учень (учениця) самостійно і раціонально розв’язує задачі;
розв’язує комбіновані задачі |
Для
контрольної перевірки знань необхідно використовувати завдання різної форми і
різних рівнів складності. Завдання для контрольної роботи мають опиратися не
тільки на базові знання учнів, а й на вміння їх застосовувати. Тому необхідно
включати завдання, що вимагають від учнів описувати і характеризувати,
порівнювати й класифікувати, використовувати діаграми, таблиці та графіки,
надавати або вибирати пояснення, формулювати пояснення причинно-наслідкових
зв’язків, розв'язувати проблемні завдання, висловлювати свою думку та позицію.
До контрольної роботи мають включатися завдання як у тестовій формі так і відкритих з
короткою та розгорнутою відповіддю.
Контрольні
роботи оформляються в зошиті для контрольних робіт або на окремому аркуші (зі
штампом навчального закладу) та зберігаються протягом року.
Оцінювання контрольних робіт
Рівні навчальних досягнень |
Характеристика навчальних досягнень учнів |
Початковий |
Не всі завдання контрольної
роботи опрацьовані;
відповіді неправильні або дуже поверхові; розв’язки контрольних задач
відсутні або мають велику кількість помилок. |
Середній |
Всі завдання контрольної
роботи опрацьовані;
відповіді на суттєву кількість питань дуже стислі або поверхові; розв’язки
контрольних задач містять значну кількість неточностей. |
Достатній |
Всі завдання контрольної
роботи опрацьовані;
відповіді на деякі питання недостатньо змістовні; наведені в цілому правильні
розв’язки більшості контрольних задач, може
допускати несуттєві помилки. |
Високий |
Всі завдання контрольної роботи опрацьовані глибоко й ґрунтовно; містять
змістовні відповіді на теоретичні питання; наведені правильні розв’язки
комбінованих задач. |
Немає коментарів:
Дописати коментар