Опрацювати параграф 51, виписати та вивчити визначення, дати письмові відповіді на запитання 5,6 на с.187



Оцінка | Завдання для самоконтролю |
1—6 | 1. Що таке ембріогенез? 2. Назвіть періоди ембріогенезу людини. 3. Що таке ембріональна індукція? 4. Яке значення ембріональної індукції? 5. Що таке зародкові оболонки? 6. Назвіть зародкові оболонки людини. |
7—9 | 7. Які періоди ембріогенезу людини? 8. Яке значення зародкових оболонок в ембріогенезі людини? |
10—12 | 9. Охарактеризуйте періоди ембріогенезу людини. |


Тема: Особливості репродукції людини у зв'язку з її біосоціальною сутністю



Прояв | Біологічне | Соціальне |
Статеве розмноження | ||
Стать | ||
Статева поведінка | ||
Запліднення | ||
Вагітність | ||
Пологи |


Оцінка | Завдання для самоконтролю |
1—6 | 1. Що таке репродукція людини? 2. Наведіть приклади біологічних особливостей репродукції людини. 3. Наведіть приклади соціальних особливостей репродукції людини. 4. Що таке репродуктивне здоров’я людини? 5. Що таке репродуктивна медицина? 6. У чому суть екстракорпорального запліднення? |
7—9 | 7. У чому біосоціальна сутність репродукції людини? 8. Якими є чинники ризику для репродуктивного здоров’я? 9. Які сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини? |
10—12 | 10. Обґрунтуйте судження про вплив способу життя на репродуктивне здоров’я людини. |
Суть та біологічно значення запліднення. Причини порушень запліднення у людини
Лабораторна робота 3. Вивчення будову статевих клітин людини
Опрацювати параграф 49, прочитати та вивчити визначення, знати відповіді на запитання після параграфу, дати письмові відповіді на запитання 6 та " поміркуйте " на с. 180. Виконати лабораторну роботу 3 на с. 189, на пункти 1-2 обов'язкове схематичне зображення з детальним підписом.
Опрацювати параграф 48, виписати та вивчити визначення.
Повторити параграфи 43-47, скласти по три тестових запитання до кожного параграфу, відмітити відповіді.
04.05.2022
Тема: Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки
Опрацювати параграф 47, виписати та вивчити визначення. Подивиться відео https://youtu.be/Gq1W3lVGkYk та
порівняти мітоз та мейоз.
Існує група еукаріотичних організмів, що
відрізняється і від тварин, і від рослин, але в її представників є риси
подібності з представниками обох груп організмів, - гриби.
Особливості будови та життєдіяльності грибів. У цю
групу об’єднано гетеротрофні організми, поміж яких є сапротрофи та паразити.
Деякі гриби утворюють мікоризу з коренями рослин, тобто є симбіонтами. У
цитоплазмі немає клітинного центру. У складі клітинних стінок часто є хітин.
Резервною речовиною, як і у тварин, є глікоген, а в процесі метаболізму
утворюється сечовина.
Для грибів характерний необмежений ріст, що є
спільною ознакою з рослинами. Справжніх тканин у грибів немає. У них може бути
як статеве, так і нестатеве розмноження. Деякі гриби втратили можливість
розмножуватися спорами й перейшли до вегетативного розмноження. Учені відносять
до цієї групи грибоподібні організми, наприклад слизовики та власне гриби
Еволюція грибів. Учені не виключають, що гриби
можуть бути найдавнішими еукаріотами. Викопні рештки цих організмів пролежали в
породах понад мільйон років. Більшість учених вважає, що схожість водоростей і
грибів зумовлена тим, що в них були спільні предки з групи джгутикових. Також
вони припускають, що в різних груп грибів можуть бути різні предки.
Багатоклітинні еукаріоти, у тому числі й гриби,
виникли у водному середовищі й пристосувалися до життя в ньому. Вони були
здатні до статевого розмноження. Надалі гриби, як рослини та тварини, почали
опановувати суходіл. Імовірно, саме в цей період сформувалися перші мікоризи
(симбіоз грибів і коренів рослин), оскільки грибам були необхідні речовини, які
вони самостійно синтезувати не могли. Також утворилися лишайники (симбіоз
грибів і водоростей). Це дало змогу симбіонтам мешкати в таких місцях, де
порізно вони ніколи б не оселилися (на бідних ґрунтах, скелях тощо).
Роль грибів в екосистемах та значення в житті
людини. Гриби відіграють важливу роль у колообігу речовин у природі.
Гриби-сапротрофи розкладають органічні сполуки ґрунту до мінеральних, які
надалі засвоюються рослинами. Цвілеві гриби беруть участь у ґрунтоутворенні.
Вони здатні утворювати ферменти й здійснюють процес розкладання листя та
деревини. Грибниці багатьох грибів накопичують органічні сполуки, які після її
руйнування перетворюються на перегній. Мікориза позитивно впливає на
життєдіяльність рослин. Плодові тіла шапинкових грибів слугують кормом для
багатьох ссавців (білки, олені), птахів, комах тощо. Гриби-паразити (трутовики,
цвілеві гриби) можуть руйнувати дерева, знищувати врожай.
Відомо близько 100 видів їстівних грибів, що
містять поживні речовини. Деякі з них (печериці, гливи) штучно вирощують.
Неїстівні гриби, наприклад Поганка бліда, Гриб чортів можуть викликати
смертельні отруєння (рис. 67). Під час збирання грибів необхідно бути особливо
обережними, утримуватися від збору старих і невідомих грибів, бо вони можуть
спричинити смертельне отруєння. Із таких цвілевих грибів, як пеніциліум,
отримують антибіотики, а інші використовують для виробництва сирів. Люди,
тварини та рослини можуть хворіти при ураженні цвілевими грибами.
Створіть просвітницькі проекти:
1. «Обережно: отруйні гриби!».
2. «Мікози: у чому їхня небезпека?».
3. «Відкриття антибіотиків - кроку подолання
інфекційних захворювань».
1. Сформулюйте означення грибного організму.
2. Які основні риси еволюції грибів?
3. Яка роль грибів у природі та значення в житті
людини?
Вам уже відомо, що тварини належать до
еукаріотичних організмів.
Особливості будови та життєдіяльності тварин. До
тварин належать багатоклітинні організми, клітини яких не мають клітинної
стінки. Над плазматичною мембраною розташований глікокалікс. На відміну від
рослин, у клітинах тварин запасається не крохмаль, а глікоген. Тваринам
властивий гетеротрофний спосіб живлення, більшість з них здатні до активного
руху. Поміж тварин є організми, що не мають тканин, наприклад губки. їхнє тіло
сформоване зі стінок і порожнини, заповненої водою.
Тіла більшості тварин утворені тканинами й
органами. У тваринному організмі виокремлюють чотири типи тканин.
Епітеліальні тканини складаються з одного або
багатьох шарів клітин, що щільно прилягають один до одного. Міжклітинної
речовини в цих тканинах майже немає. Вони утворюють покриви тіла тварин,
вистилають порожнини тіла та внутрішніх органів.
М’язові тканини складаються з видовжених клітин,
які у відповідь на подразнення скорочуються.
Нервова тканина, що складається з нейронів та
нейроглії, відповідає на дію подразника збудженням.
Тканини внутрішнього середовища складаються з
клітин і міжклітинної речовини. Властивості цих тканин здебільшого визначаються
саме складом та структурою міжклітинної речовини. Вони виконують захисну,
транспортну, резервну, опорну функції тощо.
З тканин складаються органи, сукупність органів
утворює системи. Пригадаємо функції та загальний план будови систем органів на
прикладі хребетних тварин.
Тіло тварини вкриває шкіра. Вона захищає її від
негативного впливу навколишнього середовища й забезпечує сприйняття зовнішніх
подразників. Опорно-рухова система забезпечує рух організму в просторі, рух
окремих його частин, а також підтримує тіло в певному положенні. Ця система
складається зі скелета (сукупності кісток) і м’язів. Завдяки кровоносній
системі транспортуються поживні речовини, продукти обміну, кисень, вуглекислий
газ тощо. Ці функції виконують серце й судини - артерії, вени, капіляри. Кисень
потрапляє в організм, а вуглекислий газ видаляється з нього завдяки дихальній
системі, що складається з повітроносних шляхів і легень. Травна система
забезпечує організм поживними речовинами. Вона складається зі
шлунково-кишкового тракту й травних залоз. Кінцеві продукти обміну видаляються
з організму завдяки видільній системі, у багатьох тварин таким органом є нирки.
Нервова й ендокринна системи забезпечують регуляцію функцій організму. Завдяки
органам чуття відбувається зв’язок організму з навколишнім середовищем.
Хребетні є роздільностатевими тваринами. Статева система забезпечує
розмноження.
Еволюція тварин. На думку багатьох учених
багатоклітинні організми походять від колоніальних джгутикових, що мали
гетеротрофний спосіб живлення. Багатоклітинні тварини відрізняються від
одноклітинних насамперед тим, що їхнє тіло складається з великої кількості
клітин. Проте окремі клітини багатоклітинних своєю будовою схожі на
одноклітинних тварин. У ентодермі губок і кишковопорожнинних (двошарові) є
джгутикові клітини, схожі на джгутикових одноклітинних, і клітини, дуже близькі
за будовою до амеб. У розвитку кожної багатоклітинної тварини завжди є
одноклітинна стадія - яйце. Все це свідчить про походження багатоклітинних
тварин від одноклітинних.
Кишковопорожнинні характеризуються променевою
симетрією тіла, яка є пристосуванням до прикріпленого або малорухливого способу
життя. Тіло цих тварин складається з двох шарів клітин, які диференційовані за
будовою та функціями. Надалі виникають групи тварин, у яких в ембріогенезі
закладаються три зародкові шари. Першими тришаровими тваринами є плоскі черви,
у яких вже формуються системи органів, а проміжки між органами заповнені
паренхімою. Будова травної системи плоских червів і кишковопорожнинних подібна.
Вона має вигляд мішка з єдиним отвором - ротовим. Тіло тварин має вже двобічну
симетрію як пристосування до повзання.
Подальше ускладнення організації пов’язане із
виникненням у круглих червів порожнини тіла. Одночасно відбулося ускладнення будови
травної системи - вона стала наскрізною через виникнення анального отвору, що
обумовило однонаправленість руху їжі та підвищило ефективність травлення.
Важливим етапом в еволюції тварин було
розчленування тіла на сегменти та поява кровоносної системи у кільчастих червів. Особливості будови членистоногих - тіло поділене на відділи, у
багатьох видів почленоване черевце, вказують на зв’язок цієї групи тварин із
кільчастими червами. Членистоногі набувають прогресивних рис організації:
хітиновий покрив тіла виконує функцію зовнішнього скелету, членисті кінцівки
забезпечують складні рухи. У членистоногих та молюсків прогресивно розвивається
нервова система, виникає дихальна система.
Дослідження ембріонального розвитку хордових тварин свідчить про значну їхню відмінність від описаних раніше груп тварин. Ці тварини мають внутрішній скелет, центральну нервову систему у вигляді трубки. Поміж давніх хордових з’явилися риби - тварини з парними плавцями, органами дихання яких є зябра. Вихід тварин на суходіл (предки сучасних амфібій) був пов'язаний із розвитком суглобових кінцівок, легеневим типом дихання і, як наслідком, виникненням другого кола кровообігу. Видозміна покривів у рептилій та виникнення яйця із зародковими оболонками дало змогу заселити посушливі ділянки суходолу. Подальші еволюційні зміни - поява крил та формування подвійного дихання, пов’язані із виникненням птахів. Панівною ж групою поміж хордових є ссавці, яким притаманний внутрішньоутробний розвиток та досконала будова нервової системи. Завдяки сталій температурі тіла ссавці й птахи можуть жити в найрізноманітніших умовах.
Роль тварин в екосистемах та значення в житті людини. Тварини є складовими ланцюгів живлення, і тому вони беруть участь у підтриманні динамічної рівноваги в природі. До останнього часу вважалось, що всі хижаки завдають шкоди, і їх знищували. На підставі вивчення поведінки вовків було встановлено, що вони перш за все знищують слабких і хворих тварин. Тому певний рівень чисельності хижаків необхідний для нормального функціонування екосистем. Деякі тварини, наприклад дощові черви, ґрунтові кліщі, беруть участь у ґрунтоутворенні. За участю тварин формується склад підземних і ґрунтових вод. Багато видів комах, деякі птахи, зокрема колібрі, є запилювачами рослин. Поміж комах і ссавців є такі, що сприяють розповсюдженню насіння. Тварини або продукти їхньої життєдіяльності є їжею для людини й сировиною для промисловості. Людина продовжує одомашнювати диких тварин. У багатьох сім’ях живуть тварини - домашні улюбленці.
2. Які тканини тваринного організму вам відомі?
3. Схарактеризуйте системи органів тварин на
прикладі хребетної тварини.
4. Які основні еволюційні зміни тваринного світу?
5. Яка роль тварин у природі та значення в житті
людини?



Прояв | Біологічне | Соціальне |
Статеве розмноження | ||
Стать | ||
Статева поведінка | ||
Запліднення | ||
Вагітність | ||
Пологи |


Оцінка | Завдання для самоконтролю |
1—6 | 1. Що таке репродукція людини? 2. Наведіть приклади біологічних особливостей репродукції людини. 3. Наведіть приклади соціальних особливостей репродукції людини. 4. Що таке репродуктивне здоров’я людини? 5. Що таке репродуктивна медицина? 6. У чому суть екстракорпорального запліднення? |
7—9 | 7. У чому біосоціальна сутність репродукції людини? 8. Якими є чинники ризику для репродуктивного здоров’я? 9. Які сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини? |
10—12 | 10. Обґрунтуйте судження про вплив способу життя на репродуктивне здоров’я людини. |
Що таке здоров’я? Що таке захворювання? До яких наслідків може призводити порушення клітинного циклу? Що таке доброякісна пухлина? Які фактори можуть бути причинами мутацій?
Онкогенні фактори
Онкогенні фактори — це фізичні, хімічні або біологічні фактори, дія яких стає причиною утворення в організмі доброякісних або злоякісних пухлин. Онкогенні фактори відрізняються високим різноманіттям.
Онкогенні фактори
Група факторів | Фактори | Наслідки дії факторів |
Фізичні | Іонизуюче та ультрафіолетове випромінення | Ультрафіолетове випромінення збільшує ризик раку шкіри, а дія іонизуючого випромінення може уражати будь-який орган чи тканину |
Хімічні | Ароматичні вуглеводи (бензидин, бензпирен тощо), деякі сполуки Нітрогену, діоксин, спирти, речовини тютюнового диму тощо | Можуть уражати будь-який орган чи тканину з наступним формуванням пухлини |
Біологічні | Деякі віруси, мобільні генетичні елементи, помилки систем репарації клітини, дія епігенетичних факторів | Можуть уражати будь-який орган чи тканину з наступним формуванням пухлини |
Злоякісні пухлини
Злоякісні пухлини — це новоутворення в організмі, що зумовлені необмеженим і неконтрольованим розмноженням клітин (мал. 48.1), які поширюються в сусідні тканини (здійснюють інвазію) та віддалені органи (утворюють метастази). Щодо злоякісних пухлин часто використовують термін ракова пухлина або рак (мал. 48.2). Цей термін запропонував Гіппократ, який описав пухлину, що зовнішньою формою була схожа на краба або рака завдяки місцевим метастазам, які проникали у сусідні тканини.
Мал. 48.1. Клітини злоякісних пухлин
Характерними ознаками злоякісних пухлин є такі:
• швидкий неконтрольований ріст;
• проникнення в сусідні тканини з утворенням місцевих метастазів (інвазії);
• переміщення окремих клітин пухлини лімфатичними та кровоносними судинами у віддалені органи й тканини (утворення метастазів);
• отруйна дія на весь організм завдяки виробленню клітинами пухлини токсинів;
• фізичне виснаження, зменшення маси тіла;
• наявність механізмів «уникання» уваги імунної системи організму;
• наявність великої кількості мутацій в клітинах пухлини;
• низький рівень диференціації клітин пухлини;
• втрата здатності клітин до апоптозу;
• інтенсивне утворення кровоносних судин в пухлині.
Типи злоякісних пухлин
Злоякісні пухлини класифікують за типом клітин, які дають їм початок. Але клітини в злоякісних пухлинах слабо диференційовані, тому серед них можна розрізнити клітини різних типів.
Мал. 48.2. Розвиток ракової пухлини в нирці (а), печінці (б) і підшлунковій залозі (в)
Поширені типи злоякісних пухлин
Назва пухлини | Структури, з клітин яких утворюється |
Меланома | Меланоцити |
Карцинома | Епітеліальна тканина |
Саркома | Сполучна, кісткова, м'язова тканина |
Гліома | Гліальні клітини |
Лімфома | Лімфатична тканина |
Лейкоз | Стовбурові клітини кісткового мозку |
Різноманітність та способи лікування злоякісних пухлин
Способів лікування злоякісних клітин існує багато. І якщо захворювання виявлено на ранній стадії, шанси видужати в хворого дуже великі. А от якщо захворювання було виявлено на пізніх стадіях, ситуація значно ускладнюється. Хоча і в таких випадках людину часто вдається вилікувати. Тому в боротьбі з раком дуже важливою є рання діагностика і профілактика захворювання.
Основними способами лікування злоякісних пухлин є:
• хірургічне видалення пухлини;
• хіміотерапія (знищення клітин пухлини спеціальними препаратами);
• радіотерапія (знищення клітин пухлини за допомогою радіаційного опромінення);
• фотодинамічна терапія (руйнування клітин пухлини світлом з певною довжиною хвилі);
• гормональна терапія (деякі типи пухлин є чутливими до дії гормонів);
• імунотерапія (стимулювання імунної системи організму для підвищення її ефективності у боротьбі з пухлиною).
Найчастіше для підвищення ефективності лікування застосовують комбіновану терапію, за якої одночасно використовується кілька методів знищення пухлини.
Профілактика онкологічних захворювань
Онкологічні захворювання є дуже поширеними й небезпечними. Сучасна медицина розробила багато способів їх лікування, але досі найкращим способом боротьби вважається профілактика. Простіше не допустити, ніж лікувати.
Мал. 48.3. Обстеження молочних залоз за допомогою спеціального приладу (мамографу) — один із поширених способів профілактики ракових захворювань
Профілактика цих захворювань спрямована на уникнення або ослаблення дії канцерогенних факторів. Це допомагає суттєво знизити ризик їхнього виникнення. Так, невживання канцерогенів у складі їжі суттєво зменшує ризик розвитку раку органів травної системи, матки і молочних залоз. Уникнення паління та регулярного перебування в приміщеннях, у яких палять, зменшує ризик захворювання раком легень, стравоходу, шлунка, сечового міхура тощо.
Деякі вірусні інфекції, малорухомий спосіб життя, стреси й нервові перевантаження, потрапляння в зони з підвищеним рівнем радіації теж сприяють розвитку онкогенних захворювань. Тому запобігання дії цих факторів також є гарним профілактичним заходом.
Дуже важливою також є рання діагностика онкологічних захворювань. Шанси вилікувати рак на ранніх стадіях становлять більше, ніж 90 %. Тому регулярне обстеження для виявлення ранніх стадій онкологічних захворювань також можна віднести до засобів профілактики важких форм раку (мал. 48.3).
Запитання та завдання (письмово перші 5 запитань)
1. Що таке онкогенні фактори?
2. Що таке злоякісна пухлина?
3. Які бувають злоякісні пухлини?
4. У чому полягає профілактика онкологічних захворювань?
5*. Чому важлива профілактика будь-якого захворювання?
4. Які фактори слід враховувати під час лікування злоякісної пухлини?
5*. Що треба робити, щоб зменшити ризик виникнення злоякісних пухлин в своєму організмі?
6*. Дізнайтеся, в яких медичних закладах вашого регіону займаютсья профілактикою й лікуванням онкологічних захворювань. Які засоби профілактики онкологічних захворювань доступні у вашому регіоні? Складіть пам’ятку профілактичних дій, які слід виконувати кожній людині протягом життя.
Проблеми порушення клітинного циклу
Клітинний цикл у клітин організму людини є стандартним для ссавців. У більшості випадків він відбувається без відхилення. А тривалість інтерфази може бути різною й залежить від рівня спеціалізації клітини. Чим більш спеціалізована клітина, тим більша тривалість інтерфази її клітинного циклу.
Але в деяких випадках клітинний цикл може порушуватися. Це може бути причиною нестандартних варіантів поділу клітини (наприклад, амітозу чи ендомітозу). Але найбільшою загрозою для організму людини є ситуація, коли клітина втрачає контроль над своїми поділами і починає інтенсивно ділитися. Такі порушення стають причиною виникнення пухлин різної природи. Такі пухлини поділяють на дві великі групи — доброякісні і злоякісні.
Доброякісні пухлини
Доброякісні пухлини — це новоутворення в організмі, що зумовлені неконтрольованим але обмеженим розмноженням клітин, які не поширюються в сусідні тканини (не здатні до інвазії) та віддалені органи (не утворюють метастази).
За структурою доброякісні пухлини схожі на тканини, з яких вони виникли (мал. 47.1).
Мал. 47.1. Доброякісні пухлини — ліпома та неврома
Ступінь їхньої диференціації суттєво вища, ніж у клітин злоякісних пухлин. Доброякісні пухлини зазвичай ростуть повільно і обмежені сполучнотканинною капсулою. Вони не викликають болю, але можуть порушувати роботу органів, а в деяких випадках здатні перетворюватися на злоякісні пухлини.
Різноманітність доброякісних пухлин є високою. їх класифікують за типом тканини, з якої вони утворилися.
Поширені типи доброякісних пухлин
Назва пухлини | Тканина, з клітин якої утворюється |
Аденома | Залозистий епітелій |
Епітеліома | Епітеліальна |
Фіброма | Сполучна |
Неврома | Нервова тканина |
Остеома | Кісткова |
Хондрома | Хрящова |
Ліпома | Жирова |
Лімфома | Лімфатична |
Міома | М'язова |
Найбільш поширеними доброякісними пухлинами є міома матки (розвивається з м’язів матки), папіломи (розвиваються на поверхні шкіри або слизових оболонках), аденоми (розвивається із залозистого епітелію різних залоз).
Для лікування доброякісних пухлин часто застосовують хірургічне втручання. У сучасній медицині популярною технологією лікування деяких типів таких пухлин стає кріокоагуляція, коли клітини пухлин руйнують за допомогою низьких температур.
Отже, тепер ви знаєте
1. До яких наслідків може призводити порушення клітинного циклу? 2. Що таке доброякісна пухлина? 3. Які бувають доброякісні пухлини?
Запитання та завдання
4. Які методи використовують для лікування доброякісних пухлин? 5*. Чи можуть особливості будови та життєдіяльності тканини вплинути на ризик розвитку пухлини? Чому?
26.03.2021
Тема: Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів
Опрацювати параграф 42 на с. 157, дати пісьмові відповіді на запитання 1-6 на с. 159, вивчити визначення, передивитися відео, скласти 3-6 тестових запитань за відое.
Аналіз — вивчення об'єкта дослідження як сукупності елементів, що утворюють систему. У наукових дослідженнях він передбачає оцінювання поведінки об'єкта як системи з усіма чинниками, що впливають на його функціонування. Цей метод широко застосовується в економіці, психології, медицині, біохімії, математиці тощо і навіть у журналістиці. Що ж таке гібридологічний аналіз?
ЗМІСТ
Які принципи й значення гібридологічного аналізу?
ГІБРИДОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ — це дослідження характеру успадкування ознак за допомогою системи схрещувань. Для здійснення цього аналізу отримують гібриди і вивчають результати успадкування їхніх ознак у ряді поколінь. При цьому потрібно враховувати взаємодії генів між собою, вплив умов середовища, внутрішні механізми мінливості тощо. Гібридологічний аналіз разом із молекулярно-генетичним та хромосомним є основними видами генетичного аналізу.
Основні принципи проведення гібридологічного аналізу сформулював ще Г. Мендель. Це: 1) добір матеріалу для отримання гібридів (отримання особин з чистих ліній, виділення ознаки чи декількох ознак для дослідження; 2) отримання гібридів (чітке дотримання умов та правил схрещування); 3) індивідуальний аналіз гібридів (з обов'язковим фіксуванням результатів для їхньої аналітичної обробки); 4) використання математичної статистики, складання схем схрещування.
Класична схема гібридологічного аналізу включає такі етапи, як виділення гомозиготних батьківських форм, отримання від їхнього схрещування гібридів та схрещування цих гібридів першого покоління між собою для отримання гібридів другого покоління.
Гібридологічний аналіз дає змогу визначити: а) характер успадкування ознаки (виявити тип взаємодії генів і встановити кількість генів, що беруть участь у прояві ознаки); б) розташування генів, що досліджуються (у гомологічних чи негомологічних, у статевих чи аутосомах); в) групи зчеплення й інформацію для побудови генетичних карт хромосом та ін.
Гібридологічний аналіз широко застосовується не лише в генетиці, а й у селекції у поєднанні з методами гібридизації та оцінювання плідників за нащадками, в генетичній інженерії — для отримання організмів із заданими властивостями, у систематиці — для виявлення філогенетичної спорідненості різних видів організмів тощо (іл. 87).
Іл. 87. Основні етапи гібридологічного аналізу успадкування ознаки забарвлення плодів у суниць
Отже, сутність гібридологічного аналізу полягає в схрещуванні особин з наступним аналізом результатів.
Які типи схрещувань застосовують для гібридологічного аналізу?
СХРЕЩУВАННЯ (у генетиці) — природне чи штучне поєднання генетичного матеріалу спадково різних клітин чи організмів з різними генотипами. Нащадків, що виникли від схрещування двох батьківських особин (позначають латинською літерою Р, від лат. parents — батьки), називають дочірніми особинами, або гібридами (позначають латинською літерою F, від лат. filia — дитина). У схемах схрещування на першому місці записують особину жіночої статі, позначають її знаком (дзеркало Венери), чоловічу стать позначають (щит і спис Марса). Схрещування між ними позначають знаком множення (х).
Схрещування є обов'язковим елементом усіх видів гібридологічного аналізу організмів із статевим розмноженням або статевими процесами. У роздільностатевих організмів схрещування здійснюється за участі спеціалізованих статевих клітин — гамет та з утворенням зиготи. У прокаріотів й одноклітинних еукаріотів (наприклад, інфузорії) схрещуванння здійснюється завдяки кон'югації, трансдукції й трансформації, за яких відбуваються зміни спадкового матеріалу.
Розрізняють моно-, ди- й полігібридні, прості й складні, зворотні й реципрокні, споріднені й неспоріднені схрещування та ін.
Таблиця 4. ХАРАКТЕРИСТИКА ОКРЕМИХ ВИДІВ СХРЕЩУВАННЯ
А. Залежно від кількості пар проявів ознак, за якими різняться батьківські форми | |
Моногібридне | Схрещування батьківських особин, які різняться за однією парою альтернативних проявів ознак |
Дигібридне | Схрещування батьківських особин, які різняться за двома парами альтернативних проявів ознак |
Полігібридне | Схрещування батьківських особин, які різняться за трьома і більше парами альтернативних проявів ознак |
Б. Залежно від особливостей | |
Зворотне | Схрещування F1 з однією з батьківських форм |
Реципрокне | Система двох схрещувань (прямого і зворотного), в одному з яких організми з ознаками, що вивчаються, використовують як материнські, в іншому — як батьківські: 1) АА х аа; 2) аа х АА |
Завдяки схрещуванням отримують потомство від батьків для визначення закономірностей успадкування ознак, розташування генів, що контролюють ці ознаки, взаємодії генів, ролі навколишнього середовища у формуванні ознак тощо.
Отже, схрещування є обов'язковим елементом гібридологічного аналізу, що є, в свою чергу, основним методом генетики.
Для чого в генетиці застосовують зворотні схрещування?
Зворотне схрещування, або беккрос (від англ. backcrossing, від back — знову і cross — схрещувати) — схрещування гібрида першого покоління з однією з батьківських форм. У генетиці використовується для визначення генотипу особини (аналізуюче схрещування), у селекції є основою методу зворотних схрещувань для підсилення в гібридів прояву одного з батьків, подолання стерильності віддалених гібридів, закріплення гетерозису в наступних поколіннях тощо.
Аналізуюче схрещування — це схрещування гібрида з невідомим генотипом (або АА, або Аа) з рецесивною гомозиготою, генотип якої завжди (аа). У схемах схрещування особин із домінантною ознакою у фенотипі й невідомим генотипом записують у вигляді так званого фенотипового радикала A-. Таке позначення означає, що організм точно має один алель, що визначає домінантний стан ознаки, а другий алель є невідомим. У разі схрещування такої особини із рецесивною гомозиготою можливі два варіанти.
I-й варіант. Якщо при схрещуванні особини з домінантною ознакою (А) з рецесивною гомозиготною (аа) особиною усе потомство виявиться одноманітним, значить, аналізована особина з домінантною ознакою гомозиготна (АА).
II-й варіант. Якщо при схрещуванні особини з домінантною ознакою (А) з рецесивною гомозиготою (аа) отримане потомство дає розщеплення 1:1, то досліджувана особина з домінантною ознакою гетерозиготна (Аа) (іл. 88).
Іл. 88. Схема аналізуючого схрещування
Отже, аналізуюче схрещування уможливлює визначення генотипу гібридів, типів гамет та їх співвідношення.
ДІЯЛЬНІСТЬ
Самостійна робота з таблицею
Проаналізуйте закономірності моногібридного схрещування і заповніть таблицю кількісної характеристики ди-, три- і полігібридних схрещувань.
Таблиця. КІЛЬКІСНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ ЗА РІЗНИХ ТИПІВ СХРЕЩУВАННЯ
Параметр | Моногібридне | Дигібридне | Тригібридне | Полігібридне |
Число типів гамет, утворених F1 | 2 | |||
Число комбінацій гамет у F2 | 4 | |||
Розщеплення за фенотипом у F2 | (3 : 1) | |||
Розщеплення за генотипом у F2 | (1 : 2 : 1) | |||
Число фенотипових класів | 2 | |||
Кількість генотипових класів | 3 |
Самостійна робота 4
Розв'язування типових вправ з генетики
Вправа 1*. Які типи гамет утворюють організми з такими генотипами: а) ААВВСС; б) ААВВСс; в) АаВbCC; г) АаВbСс?
Вправа 2*. У гороху жовтий колір насіння (А) домінує над зеленим, гладка форма насіння (В) — над зморшкуватою, біб простої форми (С) — над бобом із перетяжками. Схрещено рослину АаВbсс із рослиною ааbbСс. Визначте розщеплення в наступному поколінні за фенотипом.
Вправа 3*. Кароокий, темноволосий, резус-позитивний чоловік одружується з блакитноокою, світловолосою резус-негативною жінкою. Визначте ймовірність народження блакитноокої світловолосої дитини, якщо батько гетерозиготний за домінантними проявами ознак.
Біологія + Українська література. Метод посередника
«Мічурін нахилився над молодою рослиною, замислений і сумний, наче лікар над хворою дитиною.
— Ні! До персика нам, видно, ще далеко. Сашо, запиши: дикий мигдаль з культурним персиком не схрещується... Пошукаємо обхідних шляхів» (О. Довженко.Мічурін). І науковець знайшов цей шлях. Так з'явився в селекції рослин метод східчастого схрещування, або метод посередника, що його застосовують для подолання несхрещуваності видів. У чому полягає суть методу посередника?
СТАВЛЕННЯ
Біологія + Домашні тварини. Морські свинки
У живий куточок діти принесли двох чорних морських свинок (Cavia porcellus), вважаючи їх чистопородними. Проте в наступному поколінні серед їх потомства з'явились білі свинки. Установіть генотипи цих свинок, якщо відомо, що чорне забарвлення домінує над білим. Висловіть судження щодо практичного значення знань про види схрещувань.
РЕЗУЛЬТАТ
Оцінка | Завдання для самоконтролю |
1—6 | 1. Що таке гібридологічний аналіз? 2. Назвіть основні галузі застосування гібридологічного аналізу. 3. Що таке схрещування в генетиці? 4. Назвіть основні типи схрещувань. 5. Що таке зворотні схрещування? 6. Що таке аналізуюче схрещування? |
7—9 | 7. Які принципи й значення гібридологічного аналізу? 8. Які типи схрещувань застосовують для гібридологічного аналізу? 9. Для чого в генетиці застосовують зворотні схрещування? |
10—12 | 10. На конкретному прикладі продемонструйте практичне значення знань про типи |
27.05.2020
Тема: Повторення
Ознака
|
Нестатеве розмноження
|
Статеве розмноження
|
Поділ клітин, що є основою
|
Мітоз
|
Мейоз
|
Клітини, які беруть участь
|
Соматичні
|
Статеві
|
Фази (гаплоїдна, диплоїдна)
|
Диплоїдний набір хромосом
|
Гаплоїдний набір хромосом
|
Джерело мінливості
|
Мутації
|
Мутації. Генетична рекомбінація
|
Участь батьківських особин
|
Здебільшого одна
|
Здебільшого дві
|
Ідентичність покоління
|
Генетично точні копії батьків
|
Генетично відмінні від батьків
|
Основні види
|
Поділ навпіл, множинний поділ, брунькування, спороутворення, вегетативне розмноження
|
Партеногенез
Поліембріонія
Гермафродитизм
Роздільностатевість
|
Біологічне значення
|
Сприяє збереженню найбільшої пристосованості за незмінних умов існування.
Забезпечує швидке відтворення великої кількості нащадків
|
Сприяє генетичному різноманіттю особин і створює передумови для освоєння нових умов.
Забезпечує повільне відтворення невеликої кількості нащадків
|
У тварин (на прикладі хордових тварин)
|
У рослин (на прикладі покритонасінних)
|
I. Ембріональний період
Дроблення
Гаструляція
Гістогенез та органогенез
II. Постембріональний період
Нестатевозрілий період
Період статевого дозрівання
Період статевої зрілості
Період старіння і смерть
|
I. Ембріональний період
Продукування зародкової меристеми
Утворення зародкового корінця та пагона
Формування насінини
II. Постембріональний період
Період проростка
Період молодості
Період зрілості
Період старіння і смерть
|

Тема: Чинники, здатні справляли позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини
Опраіювати параграф 52 , виписати та вивчити визначення, письмово виконати завдання 1 на с. 189.
Період
|
Тривалість
|
Вікові особливості росту й розвитку
|
Новонародженість
| ||
Грудний вік
| ||
Дитинство
| ||
Підлітковий період
| ||
Юнацький період
| ||
Зрілий вік
| ||
Похилий вік
| ||
Старечий вік
|
20.05.2020
Тема: Лабораторна робота 4. Вивчення етапів ембріогенезу



Назва періоду
|
Тривалість
|
Основні процеси
|
1. Передзародковий
| ||
2. Зародковий
| ||
3. Плідний
|
18.05.2020
Тема: Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції)
Опрацювати параграф 51, виписати та вивчити визначення, дати письмові відповіді на запитання 5,6 на с.187
13.05.2020
Тема: Ембріогенез



Оцінка
|
Завдання для самоконтролю
|
1—6
|
1. Що таке ембріогенез? 2. Назвіть періоди ембріогенезу людини. 3. Що таке ембріональна індукція? 4. Яке значення ембріональної індукції? 5. Що таке зародкові оболонки? 6. Назвіть зародкові оболонки людини.
|
7—9
|
7. Які періоди ембріогенезу людини? 8. Яке значення зародкових оболонок в ембріогенезі людини?
|
10—12
|
9. Охарактеризуйте періоди ембріогенезу людини.
|
06.05.2020
Тема: Репродуктивне здоров'я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини


04.05.2020
Тема: Особливості репродукції людини у зв'язку з її біосоціальною сутністю
§ 62. ОСОБЛИВОСТІ РЕПРОДУКЦІЇ ЛЮДИНИ У ЗВ'ЯЗКУ З ЇЇ БІОСОЦІАЛЬНОЮ СУТНІСТЮ



Прояв
|
Біологічне
|
Соціальне
|
Статеве розмноження
| ||
Стать
| ||
Статева поведінка
| ||
Запліднення
| ||
Вагітність
| ||
Пологи
|


Оцінка
|
Завдання для самоконтролю
|
1—6
|
1. Що таке репродукція людини? 2. Наведіть приклади біологічних особливостей репродукції людини. 3. Наведіть приклади соціальних особливостей репродукції людини. 4. Що таке репродуктивне здоров’я людини? 5. Що таке репродуктивна медицина? 6. У чому суть екстракорпорального запліднення?
|
7—9
|
7. У чому біосоціальна сутність репродукції людини? 8. Якими є чинники ризику для репродуктивного здоров’я? 9. Які сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини?
|
10—12
|
10. Обґрунтуйте судження про вплив способу життя на репродуктивне здоров’я людини.
|
29.04.2020
Тема: Суть та біологічно значення запліднення. Причини порушень запліднення у людини
Опрацювати параграф 50, виписати та вивчити визначення, дати відповідь на запитання 1-2 з розділу "поміркуйте"
27.04.2020
Тема: Лабораторна робота 3. Вивчення будову статевих клітин людини
Повторити параграф 49, виконати лабораторну роботу 3 на с. 189, на пункти 1-2 обов'язкове схематичне зображення з детальним підписом.
22.04.2020
Тема: Статеві клітини. Особливості гаметогенезу людини
Подивіться відео за посиланням https://youtu.be/QdDYeP_VDGs, скласти три запитання до відео.
Опрацювати параграф 49, виписати та вивчити визначення, знати відповіді на запитання після параграфу, дати письмові відповіді на запитання 6 та " поміркуйте " на с. 180.
15.04.2020
Тема: Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань.
Опрацювати параграф 48, виписати та вивчити визначення.
Повторити параграфи 43-47, скласти по три тестових запитання до кожного параграфу, відмітити відповіді.
13.04.2020
Тема: Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки
Опрацювати параграф 47, виписати та вивчити визначення. Подивиться відео https://youtu.be/Gq1W3lVGkYk та
порівняти мітоз та мейоз.
08.04.2020
Тема: Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. Старіння клітин.
Опрацювати параграф 46, виписати визначення та вивчити, дати письмові відповідні на запитання після параграфу. Підготувати повідомлення в зошиті чи на аркушах А4, або презентацію на тему "Гіпотези старіння клітин"
06.04.2020
Тема: Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики.
Домашнє завдання: опрацювати параграф 45, виписати та вивчити визначення, дати письмові відповіді на запитання після параграфу.