Біологія 8 клас


Фотозвіти  прислати за адресою 

 на вайбер +380969968375

09.06.2022
Тема.  Цілісність організму людини.  Взаємодія регуляторних систем організму. 

Опрацювати с 281-283, під час канікул звертайте увагу  на поповнення знань природничого напрямку, может записати та пояснити нові слова які пов'язані з біологією.

06.06.2022
Тема. Репродуктивне здоров’я 

Репродуктивне здоров’я — це здатність чоловіка або жінки протягом плідного віку народжувати здорових дітей. Воно означає не лише сформованість репродуктивної системи організму і відсутність порушень у її функціонуванні, а й психологічне та соціальне благополуччя людини.
Переглянути відео урок за посиланням, записати незрозумілі моменти або запитання, ми зможемо обговорити їх або в особистому спілкуванні, чи  під час повторення.

02.06.2022
Семестрова контрольна робота 
Виконати завдання письмово. 







30.05.2022
Тема. Постембріональний розвиток людини.  
Опрацювати параграф 62, прочитати вивчити визначення та знати відповіді на запитання після параграфу, письмово завдання творче на с. 279

23.05.2022-26.05.2022
Тема. Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. 

Опрацювати  параграф 61, виписати  та вивчити визначення , виконати письмово завдання поміркуйте та творче завдання на с. 276.

19.05.2022
Тема.  Будова та функції репродуктивної системи.  Статеві клітини. Запліднення.  Менструальний цикл. Вагітність.

Опрацювати параграф 59-60, прочитати вивчити визначення та знати відповіді на запитання після параграфу, письмово виконати завдання творче на с. 273.

16.05.2022
Тема.  Профілактика захворювань ендокринної системи. Проєкт.  Йододефіцит в організмі людини,його наслідки та профілактика.  

Опрацювати параграф 55, прочитати вивчити визначення та знати відповіді на запитання після параграфу, письмово виконати завдання творче на с. 254.

12.05. 2022
Тема. Ендокринна система.  Залози внутрішньої та змішаної секреції. 

Гіпофіз

 Гіпофіз – головна залоза організму людини. 
 Гіпофіз пов'язаний із мозком ста тисячами нервових волокон.

 Він як сам виділяє гормони, так й впливає на виробництво гормонів інших залоз. Гіпофіз знаходиться на основі головного мозку, з'єднаний з гіпоталамусом.

 До настання ХХ століття вважалося, що гіпофіз відповідає за образ людини.

 За новими даними вчених, закоханість зароджується не так на небесах... як в гіпофізі. Ефект романтичного кохання створює гормон фенілетиленамін, що діє на організм людини, як наркотична речовина.





Опрацювати  параграф 54, прочитати та вивчити визначення, скласти  таблицю " ендокринні залози ", яка має складатися зі 4 стовпчиків: ендокринні залози, гормони, значення, хвороби.


09.05.2022
Тема. Взаємодія регуляторних систем 
Опрацювати параграф 53, прочитати вивчити визначення та знати відповіді на запитання після параграфу, письмово завдання поміркуйте та творче на с.  247.

05.05.2023

Тема:  Сон. Біоритми




Опрацювати параграф 52, виписати та вивчити визначення, дати письмові відповіді  на тестові запитання  на с. 243, та на запитання для самоконтролю на с. 244. Творче завдання: на с. 244.



02.05.2022

Тема:  Характер та темперамент людини

Опрацювати параграф 51, виписати та вивчити визначення, дайте письмові відповіді на тестові запитання на с. 240. Виконати дослідницький практикум.

Дослідницький практикум

Тема: Визначення особистого типу вищої нервової діяльності

Мета: визначити за допомогою тестування тип темпераменту та силу нервових процесів.
Обладнання: тести для визначення типу темпераменту.

Хід роботи

Завдання 1. Визначення сили нервової системи
Розділити аркуш паперу  в зошиті на 6 рівних частин, пронумеруйте кожний з них

1
2
3
4
5
6

Протягом 30 с поставте у кожному із шести квадратів максимальну кількість крапок, переходячи від одного квадрата до іншого в точно зафіксований час (по 5 с на квадрат)

Визначте кількість крапок в кожному квадраті.
1. К-ть крапок:
2. К-ть крапок:
3. К-ть крапок:
4. К-ть крапок:
5. К-ть крапок:
6. К-ть крапок:
  Побудувати  графік, по осі х відкладіть  кількість крапок,  а по осі у номери квадрату.

Силу нервової системи діагностують на данний момент на підставі аналізу графіка працездатності за формою кривої згідно з нижчевказаним критерієм. 

 Графіки:
а - опуклого типу, якщо  максимально  зростає до третього  квадрату, а потім спадає, у вас  сильний тип нервової системи.
б - рівного типу, якщо максимальний темп зберігається  впродовж майже всього часу роботи, то у вас середньої сили тип нервової системи.
в - низхідного типу, якщо початкове зниження темпу в другому та третьому квадратах змінюється його зростанням,  то у вас середньослабка нервова система.
г - проміжного та увігнутого типів, якщо поступово знижується починаючи з другого квадрату,  то це свідчить про слабку нервову систему.
 Зробить висновок, зазнаєте який тип нервової системи.

Завдання 2. Визначення типу темпераменту
1. Вам пропонується відповісти на 56 запитань.
2. Прочитайте їх і дайте відповідь, чи погоджуєтеся ви з даним твердженням. Якщо погоджуєтеся, то в бланку для відповідей поряд із відповідним номером поставте знак «+» , якщо ні  знак «–».
Пам’ятайте, що в тесті немає «поганих» і «хороших» відповідей. Кращою буде та відповідь, яка першою у вас виникла.

1. Ви відрізняєтеся непосидючістю.
2.   Ви запальні й імпульсивні.
3.   Найчастіше ви нетерплячі.
4.   Ви ініціативні й рішучі.
5.   Ви завзяті, навіть уперті.
6.   Ви швидко орієнтуєтеся в суперечках, спритні.
7. Ритм вашої діяльності нерівномірний, стрибкоподібний.
8.   Ви полюбляєте ризикувати.
9.   Ви легко пробачаєте образи.
10. Ваша мова швидка й емоційна.
11.  Ви часто страждаєте від своєї неврівноваженості.
12. Ви не терпите недоліків.
13. Вас захоплює все нове.
14. Ваш настрій часто змінюється.
15. Ви життєрадісна й весела людина.
16. Енергія б’є ключем, ви завжди зібрані.
17.  Ви часто залишаєте розпочате на півдорозі.
18.  Ви не завжди адекватно оцінюєте свої сили.
19.  Ваші інтереси й захоплення часто змінюються.
20.  До планів, що змінилися, і до нових обставин ви звикаєте легко.
21.  Вам не складно відволікатися від своїх справ, ви можете швидко вирішити чужі проблеми.
22.  Ретельна і копітка праця не для вас.
23.  Ви чуйні, любите спілкування.
24.  Ваша мова виразна й голосна.
25.  Ви не панікуєте навіть у складних ситуаціях, у вас відмінне самовладання.
26.  Ви легко засинаєте й швидко просинаєтеся.
27.  Вам складно зосередитися, прийняти обмірковане рішення.
28.  Ви непослідовні, неуважні.
29. Ви стримана й холоднокровна людина.
30.  У своїх словах і справах ви послідовні.
31.  Ви обережні й розважливі.
32.  Витримані, умієте очікувати.
33.  Ви мовчазна людина, не полюбляєте порожніх балачок.
34.  Ваша мова розмірена, спокійна.
35.  Ви грамотно розподіляєте свої сили, ніколи не викладаєтеся повністю.
36.  Ви дотримуєтесь розпорядку дня, ви чітко плануєте свої справи.
37.  Спокійно сприймаєте критику, байдужі до пересудів.
38.  Вам складно швидко переключитися на іншу діяльність.
39.  З іншими людьми у вас рівні, добрі стосунки.
40. Ви акуратні, педантичні у дрібницях.
41.  Вам складно пристосовуватися до нових умов і планів, що змінилися.
42.  Ви не полюбляєте багато рухатися, повільні.
43.  Ви сором'язлива людина.
44.  Зміна обстановки викликає у вас збентеження.
45.  Ви невпевнені в собі, своїх силах.
46.  Самотність не обтяжує вас.
47. Невдачі й неприємності надовго виводять вас із рівноваги.
48.  У складні життєві періоди ви замикаєтеся в собі.
49. Ви не надто витривалі, швидко втомлюєтеся.
50.  Ваша мова тиха, іноді невиразна.
51. Ви автоматично переймаєте риси характеру співрозмовника та його манеру говорити.
52.  Ви сентиментальні і вразливі.
53. У вас завищені вимоги до себе й навколишнього світу.
54.  Вам властива деяка млявість і підозрілість.
55.  Вас легко скривдити.
56. Вам приємно, коли оточуючі вам співчувають.

3.   Обробка результатів:
У тесті 4 групи запитань, у кожній із них — 14 тверджень.
Перші 14 (з першого по чотирнадцяте твердження) описують холеричний темперамент.
Друга група (15-28 твердження) характеризує сангвініка.
Третя група (29-42 твердження) стосується флегматичного типу темпераменту.
Четверта група (43-56 твердження) описує меланхолічний темперамент.
Якщо в якійсь із груп ви одержали більше 10 плюсів, то цей тип темпераменту у вас домінантний. Якщо кількість плюсів 5-9, то ці риси виражені у вас значною мірою.
І якщо позитивних відповідей менше 4, то риси такого типу темпераменту слабко виражені.

Зробіть висновки, відповівши на запитання:
1)Який з типів темпераменту Вам найбільше властивий?____________________________________________
2)Як впливає ваш темперамент на стосунки з оточуючими?_________________________________________

  3)Чи існує, на вашу думку, зв’язок між темпераментом і культурою поведінки в колективі? Відповідь поясніть. ____________________________________________________________________________




28.04.2022
Тема. Навчання та память. Лабораторне дослідження різних видів пам'яті. 

Опрацювати параграф  50,  прочитати  та вивчити визначення,  знати відповіді на запитання після параграфу,  письмово запитання поміркуйте  на с. 235, 

Інструктивна картка до лабораторного дослідження. 

Дослідження різних видів пам’яті

Мета: ознайомитися з різними видами пам’яті, навчитися визначати свою рухову, образну, змістову пам’ять; усвідомити можливість розвит-ку пам’яті.

Обладнання і матеріали: картка з переліком 5 – 7 рухів; 12 предметів; картки з 10 парами слів ( одна картка – пари слів, що мають логічний зв’язок, друга картка – пари слів, що не мають логічного зв’язку ), підручник.

Хід роботи

1.  Дослідження рухової пам’яті
Вчитель визначає 5-7 рухів і демонструє учнням.

Запам’ятайте 5 – 7 рухів вчителя, який показує їх у певній послідовності.

Відтворіть характер і послідовність рухів, записуючи їх в тому порядку, в якому показав вчитель:


Полічіть кількість правильно і послідовно відтворених рухів та записати результат

Повторіть вправу за вчителем 2 – 3 рази.

Відтворіть характер і послідовність рухів після повторення:


Полічіть кількість правильно і послідовно відтворених рухів та занесіть результат до таблиці.


2.  Дослідження образної пам’яті
Підготувати 12 різних предметів.

Протягом 3 – 4 секунд уважно розгляньте 12 предметів, що запропонував учитель.

Запишіть назви предметів, які запам’ятали:

Полічіть кількість  вірно зазначених предметів і результат записати.


3.  Дослідження змістової ( словесно-механічної ) пам’яті
Підготувати 10 пар слів, які не мають логічного зв'язку, наприклад
1. Сніг пісок

2. Рука книга

3. Оцінка хустка

4. Жито горобець

5. Вікно перерва

6. Учитель двері

7. Будинок дорога

8. Троянда ліс

9. Роман квітка

10. Зошит дуб

Прослухайте 10 пар слів, які не мають логічного зв’язку.

Відтворіть по пам’яті та запишіть слова після того як вчитель зачитав пари слів.

Полічіть кількість правильно відтворених пар слів ( для цього вчитель ще раз зачитує пари слів ). Результат записати

4.  Дослідження змістової ( словесно-логічної ) пам’яті
Підготувати 10 пар слів, які мають логічний зв’язок.
 Наприклад:

1. Лісова галявина

2. Вишневий сад

3. Солодка ягода

4. Письмове приладдя

5. Зелений листок

6. Службовий собака

7. Навчальна книга

8. Лісова дорога

9. Рідний будинок

10. Сонячний ранок

Прослухайте 10 пар слів, які мають логічний зв’язок.

Відтворіть в пам’яті та запишіть пари слів,після того як вчитель зачитав пари слів.
Полічіть кількість правильно відтворених пар слів.

Результат записати.

5.   Результати досліджень

Вид пам’яті

1. Рухова

До повторення

Після повторення

2. Образна


3. Словесно-механічна


4. Словесно-логічна


У висновку дайте відповіді на запитання:

Що таке рухова, образна та логічна пам'ять?

Яке значення уваги та повторення для процесу запам’ятовування?

Який обсяг механічної та логічної пам’яті ви маєте? Чи задоволені ви таким результатом?

Які пари слів ви запам’ятали краще: з логічним зв’язком чи без нього?

Чи можна розвивати пам’ять?

Висновки:.................................





25.04.2022
Тема.   Інстинкти.  Мова. Мислення та свідомість.

Опрацювати параграф  49, прочитати  та вивчити визначення,  знати відповіді на запитання після параграфу,  письмово запитання поміркуйте  на с. 231.

21.04.2022
Тема.  Умовні та безумовні рефлекси. 
Лабораторне дослідження реакцій  зіниць на світло. 
Опрацювати параграф  48,  прочитати  та вивчити визначення,  знати відповіді на запитання після параграфу,  письмово задання поміркуйте та творче на с.  227

18.04.2022
Поняття про  вищу нервову діяльність та її основні типи. 
Дослідницький практикум.  Визначення типу вищої неврвової діяльності та властивостей темпераменту. 
Опрацювати параграф  47, прочитати  та вивчити визначення,  знати відповіді на запитання після параграфу,  письмово творче  завдання на с. 224.


14.04.2022
Тема.  Сенсорні системи смаку  та нюху
😋 Які смаки ви розрізняєте? Кислий, солодкий, солоний, гіркий – всього чотири, так? Ми всі вчили сприйняття смаку і пам'ятаємо, що на язику розташовані 4 типи рецепторів - чутливих нервових закінчень, кожен тип яких відповідає за свій смак.

🤔 А як щодо п'ятого смаку? Не знаєте? А він є, і називається він УМАМІ. 
Умамі описаний як м'який, але тривалий, післясмак, пов'язаний зі слиновиділенням і відчуттям нальоту на язиці. Смак умамі виразно відчувається у горлі, у центральній та задній частині язика. Найвищим ступенем «насолоди» від цього смаку є його поєднання з іншими самостійними групами смаків. Умамі робить смак будь-якої страви насиченішим, глибшим, яскравішим. Іншими словами – краще та смачніше.

🤗🍽️ Напевно, у кожного з вас є страва, яку ви не можете забути. Унікальний гастрономічний досвід, який змушує вас щоразу повертатися у спогадах до того дня, коли ви вперше випробували це враження. 

Вперше вчені почали говорити про нього, розбираючись у механізмі його впливу на наше сприйняття харчових добавок, які називаються «підсилювачами смаку». До них відноситься цей глутамат натрію Е 621 (глютамат, глутамінат), про який «знавці» розповідають так багато жахливих історій у мережі.

❓ Що це за речовина?

Вперше цю речовину виділив у чистому вигляді дослідник Ікеда Кікунае з Токійського Імперського Університету, намагаючись зрозуміти, чому додавання в їжу водоростей комбу робить їжу особливо смачною.

Виявилося, що «глибину» смаку надає глутамат натрію – натрієва сіль глутамінової кислоти, яка є однією з найбільш затребуваних нашим організмом. Саме цієї амінокислоти найбільше у природних білках. При нестачі глутамінової кислоти наші клітини синтезують її самостійно, використовуючи інші амінокислоти, а при надлишку виводять надлишки через видільну систему.

✅ Глутамат натрію міститься в грибах, м'ясі та рибі та інших продуктах, багатих білками, бобових, хлібі, молочнокислих продуктах. Цікаво, що з овочів та фруктів глутамат виявлений лише у помідорах, що пояснює таку широку популярність кетчупів та томатних соусів як приправи.

❗ У свіжому молоці та сирих злакових глутамату у чистому вигляді практично немає – там є глутамінова кислота. Піддаючи продукти ферментації (бактеріальної, дріжджової, термічної обробки) ми збільшуємо вміст глутамату, тому смак хліба 🍞 такий приємний, а сири🧀 такі смачні.

 Чому ця речовина робить їжу смачною?

Раніше існувала думка, що не маючи власного смаку, глутамат впливає безпосередньо на сприйняття смаку мозком, змушуючи нас відчувати смак яскравіше.

Пізніше з'ясувалося, що ця думка є помилковою. Виявилося, що окрім 4 раніше відомих рецепторів, на язиці розташовується ще одна група – L-глутамінові рецептори, які взаємодіють саме з глутаматом натрію. При цьому ми відчуваємо смак, характерний для білкової їжі - саме з нею глутамінова кислота і глутамат і потрапляють до нас в організм.

Оскільки амінокослоти, що входять до складу білків, є незамінним і дуже важливим компонентом харчування, то в процесі еволюції організм навчився розпізнавати їхню присутність у їжі та давати сигнал нашому мозку: «Так, це нам потрібно!». Таким чином, хоча ми не можемо пояснити, який смак ми відчуваємо, коли їмо їжу з вмістом глутамату натрію, цей смак є. І називається він «УМАМІ».

😉 Вражаюче, що до сприйняття умамі людина готова ще до народження, оскільки амінокислоти з таким смаком містяться у навколоплідних водах. А у грудному молоці їх ще більше. Смак умамі також «сигналить» нам про хорошу якість продуктів. Він проявляється лише у стиглих овочах, свіжих, якісних продуктах. 

Більш того, глутамат натрію не має рекомендованої добової норми для людини, в той час як добова норма солі для дорослої людини не повинна перевищувати 15 грам, а норма цукру – не більше 52 грам. 

🆙 Отже, які продукти найбільш насичені умамі?

Насправді, список продуктів просто величезний, але до найяскравіших представників, можна віднести:

Морепродукти (риба, водорості);
Гриби (печериці, шиітаке);
М’ясо (курка, свинина, яловичина і так далі);
Морква;
Сир;
Томати;
Цибуля;
Селера;
Імбир тощо.

Харчуйтеся з користю та смачно, і будьте здорові! 🍄❤️


Опрацювати параграф  46, прочитати  та вивчити визначення,  знати відповіді на запитання після параграфу,  письмово запитання тестові  1-3 на с. 220. Завдання для самоконтролю за бажанням на с. 220

11.04.2022
Тема.  Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю
Дослідницький практикум.  Дослідження температурної адаптації рецепторів.
Опрацювати параграф  45, прочитати  та вивчити визначення,  знати відповіді на запитання після параграфу,  письмово запитання тестові 1-3 на с. 216


07.04.2022
Тема.  Слухова сенсорна система.  Вухо.  Гігієна слуху.
Лабораторне дослідження: вимірювання порога  слухової чутливості. 
Опрацювати параграф  44,  прочитати  та вивчити визначення,  знати відповіді на запитання після параграфу,  письмово запитання тестові 1-2  на с. 212.


40.04.2022
Тема.  Гігієна зору. 
Лабораторне дослідження: визначення акомодації ока, виявлення сліпої плями на сітківці ока.

Опрацювати параграф  43, прочитати  та вивчити визначення,  знати відповіді на запитання після параграфу,  письмово запитання тестові 1-4 на с. 207.

31.03.2022
Тема.  Зорова сенсорна система. Око

Опрацювати параграф 42.   Прочитати та вивчити визначення,  дати письмові відповіді  на запитання 1-3на с. 201, змалювати мал. 157 на с. 198 


28.03.2022
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.
Опрацювати параграф 41.  Прочитати та вивчити визначення,  дати письмові відповіді  на запитання 1-3  на с. 197


24.03.2022
Тема.  Профілактика захворювань  нервової системи. 
Опрацювати параграф 40. Вивчити визначення,  дати письмові відповіді  на запитання 1-12 на с. 194

21.03.2022
Тема.  Поняття про соматичних нервову систему. Вегетативна нервова система. 
Опрацювати параграф 39. Прочитати та вивчити визначення,  дати письмові відповіді  на запитання 1-4 на с. 189

24.02.2022
Тема: Головний мозок.
Опрацювати параграфи 37-38,  скласти стислий конспект у вигляді схем, таблиць. Повторити параграф 36.

07.02.2022
Тема.  Захворювання нирок та їх профілактика
Опрацювати параграф 25,  дати письмові відповіді на запитання після параграфу. 



03.02.2022
Тема.  Виділення-важливий етап обміну речовин. Будова  та функції  сечовидільної системи
Опрацювати параграф 24, дати письмові відповіді на запитання після параграфу. 



31.01.2022
Тема.  Кровотечі. Сердцево-судинні хвороби та їх профілактика.
Повторити параграфи 17-23, скласти 12 тестових запитань з відповідями або виписати назви сердцево-судинних  хвороб
та скласти рекомендації для збереження  здоровья.

13.01.2022
Тема. Еритроцити. Групи крові.
Опрацювати параграф 18, дати письмові відповіді на запитання с. 92-93, вивчити нові визначення. Повторити параграф 17.

18.11.2021
Тема: Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та єнергетичні потреби людини. Проект. Збалансоване харчування.
Опрацювати параграф 7, письмово самоконтроль знань з теми  на с. 38-39

15. 11.2021
Тема: Харчування й обмін речовин. Їжа та її компоненти.
Опрацювати параграф 6, вивчити визначення, письмово завдання 1-3 на с. 34.



Будова травної системи людини 🧍

В середньому довжина травного каналу дорослого чоловіка становить 7,5 метрів, в ньому виділяються такі відділи:

🟢Ротова порожнина із зубами, язиком і слинними залозами.
🟢Глотка.
🟢Стравохід.
🟢Шлунок.
🟢Тонка кишка, включаючи підвідділи:
     🟦дванадцятипала кишка;
     🟦порожня кишка;
     🟦клубова кишка.

🟢Товста кишка, включаючи підвідділи:
     🟦сліпа кишка з червоподібним відростком.

🟢Ободова кишка зі своїми підвідділами:
     🟦висхідна ободова кишка;
     🟦поперечна ободова кишка;
     🟦Низхідна ободова кишка;
     🟦сигмоподібна кишка;
     🟦пряма кишка (відхідник) з широкою частиною — ампулою прямої кишки, і дистальною, нижньою частиною — задньопрохідним каналом із анальним отвором.







11.11.2021
Тема: Обмін речовин та перетворення енегрії в організмі людини - основна властивість живого. Дослідницький практикум. Самоспостереження за співвідношенням ваги та росту тіла.
Опрацювати параграф 5, підготувати цікаві факти про харчування , травну систему тварин чи людини

08.11.2021
Тема: Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи.
Опрацювати параграф 33, письмово завдання перевірте та застосуйте здобуті знання на с. 162
Опрацювати відое за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=WiMXCTkNqLk


04.11.2021
Тема: Розвиток опорно-рухової системи з віком. 
Навчальний проєкт: Активний відпочинок

Опрацювати параграф  34, вивчити визначення, завдання 3, 6 на с. 167 письмово

01.11.2021
Тема: Робота мя"зів. Втома м"язів. Основні групи скелетних м"язів. 
Лабораторні дослідження розвитку втоми при статичному та динамічному навантаженні; впливу ритму й навантаження на розвиток втоми. Інструктаж БЖД

Опрацювати параграф 31, мал. 125 на с. 153 перемалювати в зошит, письмово завдання 4-5 на с. 156. Опрацювати параграф  32, вивчити визначення, завдання 4 на с. 159 письмово.

28.10.2021

Тема: Функції та будова скелетних мязів. Лабораторне дослідження мікроскопічної будови мязової тканини

Опрацювати параграф 30, заповнити таблицю

🧑‍⚕️З чого складаються кістки людини

 Насамперед наші кістки складаються з кісткової речовини, яка містить солі кальцію.  В цілому кістка як орган складається ще з таких м'яких тканин як суглобові хрящі і окістя (на мові фахівців періост), кісткового мозку всередині кісток, а також кровоносних судин і нервів, які проходять через окістя і кістковий мозок.

 ⭕Кісткова речовина

 Кісткова речовина складає основну масу наших кісток.  Вона дуже міцна, оскільки містить кальцій (фахівці говорять про солі кальцію), її вага може сягати 70% ваги кісток.  Кісткова речовина буває в кістках переважно у двох формах: компактна кісткова речовина та губчаста кісткова речовина.

 ⭕Компактна кісткова речовина - це тверда, щільна біла маса.  Насамперед вона як би огортає (покриває) товстим шаром кістковомозкові порожнини всередині довгих трубчастих кісток (наприклад, стегнових кісток або плечових кісток).  Зате губчаста кісткова речовина складається з досить тонких пластинок. Її можна знайти у наших коротких, плоских кістках, наприклад, у хребцях.

 ⭕Кісткова речовина складається із зрілих кісткових клітин, вони називаються остеоцитами.  Остеоцити мають відростки і за допомогою цих відростків вони з'єднуються між собою.  Працюючи разом із молодими клітинами остеобластами, які відповідають за формування кісток, починає зростати нова кістка.  А руйнується кісткова тканина за допомогою клітин, які називаються остеокластами.

 ⭕Суглобові хрящі

 Суглобові хрящі є майже у всіх кістках, крім кісток черепа.  Вони покривають суглобові поверхні і є останньою частиною скелета з ембріонального (зародкового, ембріонального‎) розвитку.

 ⭕Окістя

 Окістя покриває зовні всі наші кістки.  Тому ніде не видно самої кісткової речовини. Його покриває або окістя, або суглобовий хрящ.

 ⭕Кістковий мозок

 Кістковий мозок – це м'яка маса, що знаходиться в порожнинах усередині кісток.  Кістковий мозок буває червоним та жовтим.  Червоний кістковий мозок відповідає в організмі за кровотворення.  А жовтий кістковий мозок – це переважно жирова тканина.

 ⭕Жовтий кістковий мозок з'являється у людини не відразу, а поступово під час розвитку людини червоний кістковий мозок замінюється на жовтий.  Чим старша стає людина, то більше в неї стає жовтого кісткового мозку.  У дорослих жовтий кістковий мозок заповнює центральну частину довгих трубчастих кісток (це можуть бути, наприклад, плечові кістки), яку фахівці називають діафізом.  Червоний кістковий мозок знаходиться в основному всередині коротких та плоских кісток (наприклад, усередині хребців).

 ⭕Кровоносні судини та нерви

 Кровоносні судини і нерви знаходяться і в кістковій речовині, і в окістя, і в кістковому мозку.  Вони передають кістковим клітинам інформацію, поживні речовини та кисень.  Через дрібні отвори на поверхні кісток вони потрапляють усередину кістки, та якщо з кістки виходять у систему кровообігу чи відповідно в нерви, які з'єднують з нервової системою.


Відділи скелета людини.

Відділ скелету

Кістки, які входять до відділу

Функції

Скелет голови, або череп



Скелет тулуба


.

Скелет кінцівок:

Пояс верхніх кінцівок


Верхня кінцівка


Пояс нижніх кінцівок


Вільна нижня кінцівка




25.10.2021

Тема: Огляд будови скелета. Зєднання кісток





Опрацювати параграф  29, письмово тести 1-3, перемалювати мал. 119, на с. 146, скласти схеми види кісток та типи зєднання кісток









06.05.2021
Тема: Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл.

Опрацювати параграф 59 на с. 268 та параграф 60 на с. 273. Письмово тестові запитання 1-3 та творче на с. 273 , та поміркуйте й творче на с. 276

29.04.2021
Тема: Взаємодія регуляторних систем. 
          Профілактика захворювань ендокринної системи. 
         Проєкт. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика

Опрацювати параграфи 55,  на с. 251, письмово  завдання завдання 1-5  та творче завдання на с. 254.

26.04.2021
Тема: Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції

Опрацювати параграфи 54, на с. 258, письмово  завдання завдання 1-6 на с. 250 та творче завдання на с. 251, 

22.04.2021
Тема: Сон. Біоритми
Опрацювати параграф 52 на с. 240-243, письмово завдання 1-5, 1-4 на с. 243-244, завдання 1,2, 4 с. 244

19.04.2021
Тема: Навчання та память. Лабораторне дослідження різних видів памяті
Опрацювати параграф 50 на с. 231-235, дати письмові відповіді на запитання 1-5 та 1-3 на с. 235

15.04.2021
Тема: Мислення та свідомість
 Опрацювати параграф 49, с. 227, вивчити визначення, дати письмові відповіді на запитання 1-5, поміркуйте та творче завдання на с. 231

12.04.2021
 Тема: Мова
 Опрацювати параграф 49, с. 227, вивчити визначення, дати письмові відповіді на запитання 1-5, поміркуйте та творче завдання на с. 231



01.04.2021

Тема: Інстинкти

В організації цілісної поведінки тварин величезну роль відіграють інстинкти. Певне значення вони мають і в організації поведінки людини, але, як правило, у їх прояв втручається розумова діяльність. Людина свідомо може стримувати або різко згладжувати прояви інстинктів.

 Інстинкти - складний комплекс взаємозалежних рефлексів, що включає рухові й поведінкові реакції, властиві тварині певного виду, що виникають у відповідь на подразнення зовнішнього й внутрішнього середовища й перебігають на тлі високої збудливості нервових центрів, відповідальних за здійснення цих актів. Інстинкти - це доцільна пристосувальна діяльність, зумовлена вродженими механізмами. Це комплекси простих безумовних рефлексів, що включають цілісну реакцію всього організму. У здійсненні їх беруть участь багато відділів ЦНС, у тому числі ретикулярна формація, аміноспецифічні системи мозку, лімбічна система, кора півкуль великого мозку. Вони характеризуються сталістю відповідних реакцій на дію певних подразників. Як складники безумовних рефлексів інстинкти мають ланцюговий характер, тобто закінчення одного рефлексу започатковують інший.

 Кажучи про інстинкти, необхідно виділити дві їх складові - виникнення і прояв.

 Є три основні групи інстинктів:

 1) вітальні, що забезпечують фізичне виживання особини (питний, харчовий, оборонний тощо);

2) рольові (зоосоціальні), що охоплюють статевий, батьківський, територіальний, ієрархічний рефлекси;

3) саморозвитку (дослідницький, імітаційний, ігровий тощо).

У прояві останнього типу інстинктів можна виявити деякі механізми, які стали підґрунтям для формування таких уроджених форм поведінки, як умовні рефлекси, а потім і розумової діяльності.

 Хоча інстинкти й вважають видовими, але в їхньому прояві можна виокремити елементи індивідуальності поведінкових реакцій, які зумовлені:

 1) уродженими особливостями нервової системи;

2) досвідом, набутим у період попереднього життя.

Але найчіткіше індивідуальність у функціях ЦНС зазначають при формуванні інстинктів - комплексів рефлексів. Вираженість інстинкту зумовлена багатьма факторами зовнішнього й внутрішнього середовища (конкретною ситуацією, інтенсивністю метаболізму, гормональними впливами та ін.). До того ж індивідуальність інстинкту більше належить до вираженості інстинктивної поведінки, ніж до зміни її самої.

  Фази прояву інстинктивної діяльності

Прояв ланцюжка рефлекторних актів, що становлять інстинкт, відбувається у дві фази: 1-а - пошукова; 2-а - завершальна.

 Модуляція вираженіша на рівні 1-ї фази. У цей період прояв інстинктивної поведінки досить пластичний, залежний від конкретних реальних умов.

 Завершальна фаза інстинкту, навпаки, відрізняється жорсткою стереотипністю, зумовленою анатомо-фізіологічними особливостями нервової системи (жорсткий ланцюг рефлекторних дуг). На відміну від 1-ї фази набуті компоненти тут відіграють несуттєву роль, а нерідко їх взагалі немає.

 Досить наочно зазначене вище можна простежити на прикладі харчового рефлексу в хижака. При виникненні відчуття голоду починається активна пошукова фаза, прояв якої цілком і повністю залежить від конкретної навколишньої ситуації, набутих протягом життя навиків. Але коли жертву виявлено, переслідування, напад і пожирання її чітко регламентовані вродженим комплексом рефлексів. У цей момент у тварини притуплюється навіть орієнтовний рефлекс, і вона може легко потрапити в засідку.

  Чітка видова одноманітність інстинктів забезпечує збереження життєво важливих функцій, спрямованих на виживання особини й виду, незалежно від випадкових умов середовища, у яких тварина може отінитися. Посутньо, інстинкти - це вроджено закріплений підсумок усього еволюційного шляху, пройденого видом. Природно, що ці генетично закріплені програми не можуть і не повинні легко змінюватися під впливом непостійних зовнішніх впливів.

 Біологічне значення інстинктів не обмежується лише організацією вроджених форм поведінки. Процеси, що забезпечують прояв інстинктів, особливо їх 1-ї пошукової фази, стали еволюційним підґрунтям формування складніших форм поведінки. Тому можна стверджувати, що інстинкти - це своєрідний перехідний етап до складнішої форми - умовно-рефлекторної діяльності.

 Мотивації

Виконання рефлекторних актів, що становлять інстинкт, спрямовано на задоволення відповідної потреби, що виникає внаслідок порушення внутрішнього гомеостазу або складної взаємодії організму із середовищем (як, наприклад, відчуття голоду у зазначеному вище прикладі). Ця внутрішня потреба - результат збудження низки нервових центрів під впливом метаболітів крові або метаболізму самих нервових клітин, гормонів або якихось зовнішніх факторів.

 Найважливішу роль у прояві інстинктивної поведінки відіграє відповідна потреба, зумовлена так званою мотивацією. Мотивація поведінки - це такий стан організму, коли виникає внутрішня потреба, що спонукує до дії, активної поведінки за відсутності видимих зовнішніх подразників. Однак мотивація не завжди спричинює негайну реакцію, оскільки інстинктивну поведінку зазвичай "заблоковано" спеціальною системою "вроджених пускових механізмів", що забезпечують точну відповідність поведінкових актів біологічно адекватним умовам середовища. Щойно організм опиняється в такій ситуації, пусковий механізм розпізнає її й після цього настає розгальмовування, зняття блокування з активацією нервових центрів. Таким чином, ланцюг рефлексів, що складаються в інстинктивний акт, може запускати лише певне комбінування подразників. Причому цей акт виявляється без попереднього навчання конкретної тварини, без індивідуального досвіду. Інстинктивна поведінка, спрямована на задоволення потреби, забезпечує ліквідацію зазначеного мотиваційного збудження.

 Основні центри, що контролюють виникнення спонукань, розташовані в гіпоталамусі й лімбічній системі (див. нижче). Ці центри беруть участь у регуляції вегетативного статусу організму, а також у виникненні емоцій. Формування вогнища збудження в цих центрах, як правило, зумовлено порушенням гомеостазу або гормональних перебудов. У цих відділах (особливо в гіпоталамусі) практично немає ГЕБ, і вміст крові легко досягає нейронів. У свою чергу, мембрана нейронів містить широкий спектр рецепторів до гуморальних регуляторів, що надходять із кров'ю або утворюються місцево (тут багато нейронів виробляють різні гормони, медіатори).


Опрацювати поданий текст, скласти конспект, скласти 3-6 тестових запитань.


29.03. 2021

Тема: Умовні та безумовні рефлекси. Лабораторне дослідження: визначення реакції зіниць на світло

Опрацювати  параграф 48 на с.224, дати письмові відповіді  на запитання 1-6 на с. 227, вивчити визначення, переглянути відео та виписати 3-6 цікавих факти з відео.









25.03.2021

Тема: Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи.
Дослідницький практикум. визначення типу вищої неврвової діяльності та властивостей темпераменту
Опрацювати  параграф 47, дати письмові відповіді 1-4 на с. 224













21.01.2021

Тема: Імунна система. Імунітет. Специфічний і не специфічний імунітет. Імінізація. Алеогія. СНІД

https://youtu.be/tvioqZ_5OVw продивитися відое

Опрацювати параграф 56-57,  дати писмові відповіді на запитання 1-5 на с.258, та 1-6 на с. 262


18.01.2021

Тема: Лабораторна робота Мікроскопічна будова крові людини

Опрацювати параграф 19, дати письмові відповіді на запитання 1-8 на с. 96, порівняти будову еритроцитів, лейкоцитів та тромбоцитів за планом: 
1. будова
2. місце утворення
3. місце руйнування
4. кількість
5. тривалість життя
6. функція
7. спільне
8.відмінне
Пункти 1-6 можна зробити у вигляді таблиці






14.01.2021

Тема: Зсідання крові. Групи крові та переливання крові

Опрацювати параграф 18, дати письмові відповіді на запитання 1-9 на с. 92, вивчити нові поняття








11.01. 2021

Тема: Внутрішнє середовище організму.  Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа.

Продивиться відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=c4Ae94ZxCRA

Опрацювати параграф 17, вивчити визначення, дати выдповыды на запитання 1-7 с.87












Перейти за посиланням та виконати завдання.



12.10. 2020

Тема: Імунна регуляція

Опрацювати 56 параграф, мал 207 на с. 257, виписати та вивчити визначення.


























Фотозвіти  прислати за адресою ( попередні завдання, та всі наступні)

 olga.panchenko1111@gmail.com 

 або на вайбер +380969968375







28.05.2020
Тема: Репродуктивне здоров'я

Опрацювати  параграф 59, виписати  та вивчити визначення , виконати письмово завдання  творче завдання на с. 279, та завдання для самоконтролю на с. 280


26.05.2020

Тема: Постембріональний розвиток людини

Опрацювати  параграф 61, виписати  та вивчити визначення , виконати письмово завдання поміркуйте та творче завдання на с. 276



21.05.2020

Тема:  Вагітність. Ембріональний період розвитку людини.  Плацента, її функції

Опрацювати  параграф 60, виписати  та вивчити визначення , виконати письмово завдання поміркуйте та творче завдання на с. 273


19.05.2020

Тема: Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл

Опрацювати  параграф 59, виписати  та вивчити визначення , виконати письмово завдання поміркуйте та творче завдання на с. 271



14.05.2020

Тема: Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму

Опрацювати  параграф 56-57, виписати та вивчити визначення, письмово завдання поміркуйте 1-2 на с. 263, та само контроль знань з теми на с. 267




12.05.2020

Тема:  Взаємодія регуляторних систем

Опрацювати  параграф 53 та параграф 58, виписати та вивчити визначення, письмово тестові завдання 1-3 на с. 247, та на с. 266



07.05.2020

Тема:  Профілактика захворювань ендокринної системи. Проект " Йододефіцит в організмі людини,  його  наслідки  та профілактика"

Опрацювати  параграф 55, виписати та вивчити визначення, виконати творче завдання на с. 254.


05.05.2020

Тема:  Ендокринну система. Залози внутрішньої та змішаної секреції

Опрацювати  параграф 54, виписати та вивчити визначення, скласти  таблицю " ендокринні залози ", яка має складатися зі 4 стовпчиків: ендокринні залози, гормони, значення, хвороби.



30.04.2020

Тема:  Сон. Біоритми

Опрацювати параграф 52, виписати та вивчити визначення, дати письмові відповіді  на тестові запитання  на с. 243, та на запитання для самоконтролю на с. 244. Творче завдання: на с. 244.




28.04.2020

Тема:  Характер та темперамент людини

Опрацювати параграф 51, виписати та вивчити визначення, дайте письмові відповіді на тестові запитання на с. 240. Виконати дослідницький практикум.

Дослідницький практикум

Тема: Визначення особистого типу вищої нервової діяльності

Мета: визначити за допомогою тестування тип темпераменту та силу нервових процесів.
Обладнання: тести для визначення типу темпераменту.

Хід роботи

Завдання 1. Визначення сили нервової системи
Розділити аркуш паперу  в зошиті на 6 рівних частин, пронумеруйте кожний з них

1
2
3
4
5
6

Протягом 30 с поставте у кожному із шести квадратів максимальну кількість крапок, переходячи від одного квадрата до іншого в точно зафіксований час (по 5 с на квадрат)

Визначте кількість крапок в кожному квадраті.
1. К-ть крапок:
2. К-ть крапок:
3. К-ть крапок:
4. К-ть крапок:
5. К-ть крапок:
6. К-ть крапок:
  Побудувати  графік, по осі х відкладіть  кількість крапок,  а по осі у номери квадрату.

Силу нервової системи діагностують на данний момент на підставі аналізу графіка працездатності за формою кривої згідно з нижчевказаним критерієм. 

 Графіки:
а - опуклого типу, якщо  максимально  зростає до третього  квадрату, а потім спадає, у вас  сильний тип нервової системи.
б - рівного типу, якщо максимальний темп зберігається  впродовж майже всього часу роботи, то у вас середньої сили тип нервової системи.
в - низхідного типу, якщо початкове зниження темпу в другому та третьому квадратах змінюється його зростанням,  то у вас середньослабка нервова система.
г - проміжного та увігнутого типів, якщо поступово знижується починаючи з другого квадрату,  то це свідчить про слабку нервову систему.
 Зробить висновок, зазнаєте який тип нервової системи.




Завдання 2. Визначення типу темпераменту
1. Вам пропонується відповісти на 56 запитань.
2. Прочитайте їх і дайте відповідь, чи погоджуєтеся ви з даним твердженням. Якщо погоджуєтеся, то в бланку для відповідей поряд із відповідним номером поставте знак «+» , якщо ні  знак «–».
Пам’ятайте, що в тесті немає «поганих» і «хороших» відповідей. Кращою буде та відповідь, яка першою у вас виникла.

1. Ви відрізняєтеся непосидючістю.
2.   Ви запальні й імпульсивні.
3.   Найчастіше ви нетерплячі.
4.   Ви ініціативні й рішучі.
5.   Ви завзяті, навіть уперті.
6.   Ви швидко орієнтуєтеся в суперечках, спритні.
7. Ритм вашої діяльності нерівномірний, стрибкоподібний.
8.   Ви полюбляєте ризикувати.
9.   Ви легко пробачаєте образи.
10. Ваша мова швидка й емоційна.
11.  Ви часто страждаєте від своєї неврівноваженості.
12. Ви не терпите недоліків.
13. Вас захоплює все нове.
14. Ваш настрій часто змінюється.
15. Ви життєрадісна й весела людина.
16. Енергія б’є ключем, ви завжди зібрані.
17.  Ви часто залишаєте розпочате на півдорозі.
18.  Ви не завжди адекватно оцінюєте свої сили.
19.  Ваші інтереси й захоплення часто змінюються.
20.  До планів, що змінилися, і до нових обставин ви звикаєте легко.
21.  Вам не складно відволікатися від своїх справ, ви можете швидко вирішити чужі проблеми.
22.  Ретельна і копітка праця не для вас.
23.  Ви чуйні, любите спілкування.
24.  Ваша мова виразна й голосна.
25.  Ви не панікуєте навіть у складних ситуаціях, у вас відмінне самовладання.
26.  Ви легко засинаєте й швидко просинаєтеся.
27.  Вам складно зосередитися, прийняти обмірковане рішення.
28.  Ви непослідовні, неуважні.
29. Ви стримана й холоднокровна людина.
30.  У своїх словах і справах ви послідовні.
31.  Ви обережні й розважливі.
32.  Витримані, умієте очікувати.
33.  Ви мовчазна людина, не полюбляєте порожніх балачок.
34.  Ваша мова розмірена, спокійна.
35.  Ви грамотно розподіляєте свої сили, ніколи не викладаєтеся повністю.
36.  Ви дотримуєтесь розпорядку дня, ви чітко плануєте свої справи.
37.  Спокійно сприймаєте критику, байдужі до пересудів.
38.  Вам складно швидко переключитися на іншу діяльність.
39.  З іншими людьми у вас рівні, добрі стосунки.
40. Ви акуратні, педантичні у дрібницях.
41.  Вам складно пристосовуватися до нових умов і планів, що змінилися.
42.  Ви не полюбляєте багато рухатися, повільні.
43.  Ви сором'язлива людина.
44.  Зміна обстановки викликає у вас збентеження.
45.  Ви невпевнені в собі, своїх силах.
46.  Самотність не обтяжує вас.
47. Невдачі й неприємності надовго виводять вас із рівноваги.
48.  У складні життєві періоди ви замикаєтеся в собі.
49. Ви не надто витривалі, швидко втомлюєтеся.
50.  Ваша мова тиха, іноді невиразна.
51. Ви автоматично переймаєте риси характеру співрозмовника та його манеру говорити.
52.  Ви сентиментальні і вразливі.
53. У вас завищені вимоги до себе й навколишнього світу.
54.  Вам властива деяка млявість і підозрілість.
55.  Вас легко скривдити.
56. Вам приємно, коли оточуючі вам співчувають.

3.   Обробка результатів:
У тесті 4 групи запитань, у кожній із них — 14 тверджень.
Перші 14 (з першого по чотирнадцяте твердження) описують холеричний темперамент.
Друга група (15-28 твердження) характеризує сангвініка.
Третя група (29-42 твердження) стосується флегматичного типу темпераменту.
Четверта група (43-56 твердження) описує меланхолічний темперамент.
Якщо в якійсь із груп ви одержали більше 10 плюсів, то цей тип темпераменту у вас домінантний. Якщо кількість плюсів 5-9, то ці риси виражені у вас значною мірою.
І якщо позитивних відповідей менше 4, то риси такого типу темпераменту слабко виражені.

Зробіть висновки, відповівши на запитання:
1)Який з типів темпераменту Вам найбільше властивий?____________________________________________
2)Як впливає ваш темперамент на стосунки з оточуючими?_________________________________________

  3)Чи існує, на вашу думку, зв’язок між темпераментом і культурою поведінки в колективі? Відповідь поясніть. ____________________________________________________________________________


23.04.2020

Тема: Навчання та пам'ять. Лабораторне дослідження різних видів пам'яті

Інструктивна картка до практичної роботи №9

Дослідження різних видів пам’яті

Мета: ознайомитися з різними видами пам’яті, навчитися визначати свою рухову, образну, змістову пам’ять; усвідомити можливість розвит-ку пам’яті.

Обладнання і матеріали: картка з переліком 5 – 7 рухів; 12 предметів; картки з 10 парами слів ( одна картка – пари слів, що мають логічний зв’язок, друга картка – пари слів, що не мають логічного зв’язку ), підручник.

Хід роботи

1.  Дослідження рухової пам’яті
Вчитель визначає 5-7 рухів і демонструє учнням.

Запам’ятайте 5 – 7 рухів вчителя, який показує їх у певній послідовності.

Відтворіть характер і послідовність рухів, записуючи їх в тому порядку, в якому показав вчитель:


Полічіть кількість правильно і послідовно відтворених рухів та записати результат

Повторіть вправу за вчителем 2 – 3 рази.

Відтворіть характер і послідовність рухів після повторення:


Полічіть кількість правильно і послідовно відтворених рухів та занесіть результат до таблиці.


2.  Дослідження образної пам’яті
Підготувати 12 різних предметів.

Протягом 3 – 4 секунд уважно розгляньте 12 предметів, що запропонував учитель.

Запишіть назви предметів, які запам’ятали:

Полічіть кількість  вірно зазначених предметів і результат записати.


3.  Дослідження змістової ( словесно-механічної ) пам’яті
Підготувати 10 пар слів, які не мають логічного зв'язку, наприклад
1. Сніг пісок

2. Рука книга

3. Оцінка хустка

4. Жито горобець

5. Вікно перерва

6. Учитель двері

7. Будинок дорога

8. Троянда ліс

9. Роман квітка

10. Зошит дуб

Прослухайте 10 пар слів, які не мають логічного зв’язку.

Відтворіть по пам’яті та запишіть слова після того як вчитель зачитав пари слів.

Полічіть кількість правильно відтворених пар слів ( для цього вчитель ще раз зачитує пари слів ). Результат записати.

4.  Дослідження змістової ( словесно-логічної ) пам’яті
Підготувати 10 пар слів, які мають логічний зв’язок.
 Наприклад:

1. Лісова галявина

2. Вишневий сад

3. Солодка ягода

4. Письмове приладдя

5. Зелений листок

6. Службовий собака

7. Навчальна книга

8. Лісова дорога

9. Рідний будинок

10. Сонячний ранок

Прослухайте 10 пар слів, які мають логічний зв’язок.

Відтворіть в пам’яті та запишіть пари слів,після того як вчитель зачитав пари слів.
Полічіть кількість правильно відтворених пар слів.

Результат записати.

5.   Результати досліджень

Вид пам’яті

1. Рухова

До повторення

Після повторення

2. Образна


3. Словесно-механічна


4. Словесно-логічна


У висновку дайте відповіді на запитання:

Що таке рухова, образна та логічна пам'ять?

Яке значення уваги та повторення для процесу запам’ятовування?

Який обсяг механічної та логічної пам’яті ви маєте? Чи задоволені ви таким результатом?

Які пари слів ви запам’ятали краще: з логічним зв’язком чи без нього?

Чи можна розвивати пам’ять?

Висновки:...........................................................................................................

Опрацювати параграф 50, виписати та вивчити визначення, письмово відповісти виберіть одну правильну відповідь. Лише під час виконання лабораторного дослідження попросить  допомоги батьків або інших родичів, щоб продемонструвала рухи, предмети, підготували та прочитати вам пари слів. Висновки зробити самостійно.

21.04.2020
Тема: Мислення та свідомість

Опрацювати параграф 49, с. 228-230, випивати та вивчити визначення, дати письмову відповідь на запитання поміркуйте та творче завдання.


16.04.2020

Тема: Мова

Опрацювати  параграф 49, с 227-228, виписати та вивчити визначення, дати відповіді на запитання поміркуйте та творче завдання на с. 231


14.04.2020

Тема:   Інстинкти

Перед тим як перейти до вивчення інстинктів людини, пригадайте, як проявляються інстинкти у тварин. Які приклади інстинктивної поведінки тварин ви знаєте? Чи є шлюбна поведінка птахів інстинктивною? Чи можна назвати інстинктивною поведінкою сезонні міграції тварин?

Що таке інстинкт?

Інстинкт — це ланцюг послідовних безумовних рефлексів, що є однією з форм пристосування людини до умов життя. Це природжена форма поведінки. Інстинкти характеризуються стереотипністю дій, поштовхом для яких є зовнішні подразнення. У незмінюваних умовах інстинкти корисні, однак несвідомі, автоматичні дії стають марними в разі зміни ситуації.

Одиницями інстинктивної поведінки є певні послідовності дій у ситуації, яка активізує цю поведінку. Наприклад, у людей, які вболівають за свою команду на змаганнях, часто вмикаються інстинктивні програми поведінки приматів у групі, яка захищає свою територію. Ці програми включають і потяг до гучних криків (особливо, якщо вони є ритмічними).



Інстинкти як вищи безумовні рефлекси


В основі регуляції різноманітної діяльності організму є функції нервової і ендокринної систем. Функції нервової системи проявляються шляхом рефлексів. Рефлекс – реакція організму на будь-яке подразнення, яка здійснюється за участю нервової системи, основна форма діяльності нервової системи організму. Це слово латинського походження і означає “відбиття”. Звичайно рефлекс – не механічне відбиття, а вища форма біологічного відбиття із складними процесами обробки інформації – аналізу і синтезу.


Найпростіші приклади рефлексів відомі кожному із повсякденного життя. Приймання їжі – це харчовий рефлекс. Кліпання повіками – рефлекс моргання. Вдих і видих – дихальний рефлекс. Зміна величини зіниць залежно від інтенсивності освітлення, зміна або підтримання рівня тиску крові, підсилення або послаблення перистальтики кишок, тонусу м’язів (ходіння, бігання) та інше – все це приклади рефлексів. Із цього невеликого переліку фізіологічних функцій видно, що усі види діяльності організму є рефлекторними, з тією лише різницею, що одні функції здійснюються за рахунок простих рефлексів, а інші – складних. За допомогою рефлексів відбувається взаємодія між частинами тіла, а також організму із навколишнім середовищем. Рефлекси є однією із форм загально біологічної властивості – подразливості.


Безумовні рефлекси – це природжені реакції організму з допомогою нервової системи у відповідь на вплив подразників, це такі, які сформовані до моменту народження, вони спадкові. Безумовними їх називають тому, що для утворення їх не потрібно якихось умов. Біологічна роль цих рефлексів у тому, що вони зумовлюють існування новонароджених як у перші моменти після народження, так і в наступному житті, вони є основою для формування умовних рефлексів. Слід пам’ятати, що такий поділ рефлексів значною мірою умовний, бо вони взаємозв’язані, тісно переплетені настільки, що стають невіддільними, і в чистому вигляді їх виділити важко.


Безумовні рефлекси разом з умовними забезпечують пристосованість організмів до умов життя.


Прикладами безумовних рефлексів є: харчові, захисні, статеві, саморегуляція функцій організмів і систем, больові, ковтання, блювання, чхання, кашлю, моргання тощо. В перші моменти після народження дитина здатна дихати, харчуватися шляхом ссання тощо.


Вміння володіти переважно правою чи лівою рукою – також безумовний рефлекс. Інстинкти – не що інше, як сукупність послідовних різноманітних безумовних рефлексів. Деякі безумовні рефлекси використовуються в медичній практиці для визначення стану здоров’я людей: колінний, черевні, моральний, смоктальний тощо. Із них колінний рефлекс відомий, мабуть, кожному, хто був у лікаря-невропатолога. Лікар стукає спеціальним молоточком по сухожилку м’яза, нижче надколінка. При цьому розгинач гомілки скорочується і розгинається колінний суглоб. Таким же чином викликають ахіллесів рефлекс: при ударі по ахіллесовому сухожилку виникає підошвенне згинання стопи. Черевний рефлекс спостерігається у вигляді скорочення черевної стінки в місці подразнення при проведенні штриха чим-небудь твердим по шкірі вище пупка. Моральний рефлекс проявляється скороченням колових м’язів ока при освітленні або раптовій появі предмета в полі зору. По цих та інших рефлексах лікарі встановлюють стан нервової системи.


Протягом життя вроджені рефлекси можуть змінюватись і стають невпізнанними. Слід зазначити, що у людини, на відміну від тварин, безумовні рефлекси проявляються при участі кори великого мозку.


Рефлекторна діяльність нервової системи, яка складається із безумовних і умовних рефлексів, зумовлює усю різноманітність функцій організму, у тому числі пам’ять, мислення і поведінку.


Умовні рефлекси – складні пристосувальні реакції, які утворюються в процесі життя на основі безумовних. На відміну від безумовних, умовним рефлексам не властива сталість. Вони можуть утворюватися і зникати в залежності від конкретних умов. Тому вони називаються умовними, тобто для формування їх необхідні умови. Ці рефлекси утворюються з участю кори великих півкуль. Про це свідчать досліди на тваринах, у яких видаляли кору. Вони втрачали здатність утворювати умовні рефлекси, але зберігали безумовні та раніше вироблені умовні.


2. Значення інстинктів для забезпечення життєво необхідних функцій


При глибокому вивченні механізмів інстинктів особливу увагу звертає їх змінність в силу можливого накопичення умовно рефлекторних реакцій, які разом з інстинктом складають «біокомплекс активності», або «унітарні реакції». Встановлено, що чим більше розвинута центральна нервова система, тим більше значення в поведінці тварин мають реакції, які здобуті в індивідуальному житті. Так, поведінка нижчих безхребетних (найпростіших) основана виключно на інстинкті. В поведінці ж вищих безхребетних (комахи, ракоподібні, вищі молюски), незважаючи на наявність у них найскладніших інстинктів (особливо у «суспільних» комах — бджіл, мурашок), важливу роль відіграють умовні рефлекси. Інстинкти людини в великій мірі підпорядковані його свідомій діяльності, процесу навчання. Однак, виховання в свою чергу, крім соціально-історичних установ, спирається на біологічний фундамент у вигляді найголовніших інстинктів, які встановлюються в різні періоди ембріонального та постембріонального життя. Вже в утробному періоді окремі структури нервової системи зародишу дозрівають швидше інших, забезпечуючи тим самим готовність новонародженого організму до виживання в специфічних для нього умовах існування.


Зберігаючи свої біологічні основи, гра дітей здобувають нові якісні особливості — вона становиться активним інструментом пізнання світу та, як будь-яка інша людська діяльність, здобуває соціальний характер. Гра являється найпершою підготовкою до майбутньої праці та творчої діяльності.


Ігрова діяльність дитини проявляється з 3—5 місяців постнатального розвитку і лежить в основі розвитку у неї уявлень про будову тіла і поступового виділення себе з навколишньої дійсності. В 7— 8 місяців ігрова діяльність здобуває «навчаючий» характер та сприяє розвитку мови, покращення емоційної сфери дитини та збагаченню його уявлень про навколишню дійсність. З півтори років гра дитини все більше ускладнюється, в ігрові ситуації вводяться мати та інші, близькі для дитини люди, и таким чином, складаються основи для формування людських, суспільних відносин.


Також полові та батьківські безумовні рефлекси, пов’язані з народженням та годуванням потомства, рефлекси, які забезпечують пересування та рівновага тіла в просторі, та рефлекси, які підтримують гомеостаз організму.


Більш складною, безумовно-рефлекторною діяльністю є інстинкти, біологічна природа яких поки що залишається невідомою в своїх деталях. В спрощеному вигляді інстинкти можна представити як складний взаємозалежний ряд простих вроджених рефлексів.


У здійсненні інстинктивної діяльності дуже важливу роль відіграють залози внутрішньої секреції. Вивчення інстинктів має виключно важливе значення: для медицини, так як деякі психічні захворювання залежать від розладу (або порушення) інстинктивних потягів; для тваринництва у зв’язку з відбором тварин з найбільш корисними в господарському відношенні вродженими особливостями; а також для розробки методів перетворення дикої фауни, акліматизації тварин, боротьби з шкідниками сільського господарства та ін.


3. Класифікація інстинктів


Інстинкт - сукупність вроджених складних реакцій (актів поведінки) організму, які виникають, як правило, майже в незмінній формі відповідають на зовнішні або внутрішні подразники. Механізм інстинкту згідно І. П. Павлову, — безумовно рефлекторний, тому поняття інстинкту та безумовний рефлекс він вважав ідентичним. Звичайно інстинктом називають тільки складні безумовні рефлекси (харчовий, захисний, половий та ін.), на відміну від простих безумовних рефлексів (мигання, чхання, кашель і т. п.). Будь-який інстинкт складається з ланцюга реакцій, в якому кінець однієї ланки слугує началом іншої.


Питання класифікації безумовних рефлексів поки що залишається відкритим, хоча основні види цих реакцій добре відомі. Зупинимось на деяких особливо важливих безумовних рефлексах людини.


1. Харчові рефлекси. Наприклад, слиновиділення при попаданні їжі в ротову порожнину або смоктальний рефлекс у новонародженої дитини; проявляється у вигляді накопичення харчів, захвату харчів, накопичення її запасів і т. п.;


2. Захисні рефлекси. Рефлекси, які захищають організм від різних шкідливих впливів, прикладом яких може бути рефлекс відсмикування руки при больовому подразненню пальця; складаються як з пасивно захисних реакцій (збігання, «завмирання »), так і активного захисту за допомогою зубів, кігтів і т. п.


3. Орsєнтуючі рефлекси. Будь-який новий раптовий подразник звертає на себе увагу людини.


4. Ігрові рефлекси. Цей тип безумовних рефлексів широко зустрічається у різноманітних представників тваринного царства і також має пристосовче значення. Приклад: щенята, граючи, полюють один на одного, підкрадаються та нападають на свого «противника». Отже, в процесі гри тварини утворюють моделі можливих життєвих ситуацій та здійснюють певну «підготовку» до різноманітних життєвих несподіванкам.


5. Групові, складають основу взаємовідносинам членів стада, сім’ї та ті, які проявляються в спільній обороні від ворогів, побудові гнізда, міграції, зігрівання один одного в холодну пору року, в загальній опіці про потомство.


4. Механізм організації інстинктивної діяльності


Вища нервова діяльність – сукупність рефлексів, які забезпечують різноманітні (найбільш досконалі) форми взаємозв’язку тварин і людини з навколишнім середовищем і здійснюються за участю вищих відділів ЦНС (кори великого мозку, підкірки). Основу вищої нервової діяльності становлять умовні рефлекси, що утворюються на основі безумовних рефлексів. Вища нервова діяльність здійснюється за рахунок двох основних нервових процесів – збудження і гальмування. Під час дії умовних і безумовних подразників ці процеси виникають у корі мозку, де вони можуть поширюватися або концентруватися в обмеженій ділянці. Формування і характер вищої нервової діяльності різних тварин і людини залежать від типу їхньої нервової системи. Вища нервова діяльність забезпечує найглибше і найдосконаліше пристосування організму до умов існування. В основі пристосувань лежить здатність кори головного мозку швидко утворювати нові рефлекси і гальмувати старі у відповідь на зміни в середовищі.


Фізіологічними експериментами встановлено, що діяльність нервової системи, а за її допомогою і всього організму носить рефлекторних характер. Комплекс ланок нервової системи, який здійснює сприймання (надходження), обробку і передачу збудження, називають рефлекторною дугою. Фактично це шлях рефлексу.


Рефлекторна дуга складається із 5 ланок: 1) сприймаючий апарат (рецептори); 2) нервові волокна, які проводять збудження в центральну нервову систему (чутливі, доцентрові, аферентні); 3) нервові центри, де відбуваються обробка і перемикання збудження з чутливих нервових клітин на рухові; 4) рухові (відцентрові, еферентні) нервові волокна, по яких імпульси надходять до робочих органів (ефекторів); 5) робочий орган –м’яз, залоза тощо.


Передавання імпульсів (збуджувальних або гальмівних) від однієї нервової клітини до іншої або від нейронів до клітин робочих органів здійснюється за допомогою синапсів. У синапсі передача імпульсу здійснюється при допомозі медіаторів (посередників) – речовин, які виділяються в дуже незначних кількостях нервовими закінченнями. Мембрани сприймаючих клітин мають високу чутливість до медіаторів. Останні викликають їх збудження або гальмування залежно від властивостей медіаторів і клітин. Після виконання своїх функцій медіатори руйнуються спеціальними ферментами, їхня дія припиняється. На сьогодні найбільш вивчені медіатори ацетилхолін і адреналін.


Шлях рефлексу не може порушуватися, бо не будуть здійснюватися реакція, рефлекс, тобто необхідна цілісність всіх ланок. Якщо ж виникне порушення якоїсь ділянки, то рефлекс не відбудеться. Наприклад, при запаленні слизової оболонки носа, язика, коли виражаються розташовані там рецептори, люди втрачають здатність сприймати запахи, смак. Неможливі рефлекси і при враженні нервів, по яких проходять імпульси, а також при порушенні нормальної роботи нервових центрів. Вони розташовані головним чином у спинному і головному мозку.

Інстинктивні програми поведінки в дітей

У дітей працюють сотні інстинктивних програм, які забезпечують їхнє виживання на ранніх етапах життя. Правда, деякі з них утратили своє колишнє значення, проте більшість і сьогодні є дуже важливими. Наприклад, освоєння дитиною мовлення забезпечує спеціальна складна інстинктивна програма.

Потреба мати батьків — це також жорстка інстинктивна програма, яка є вкрай важливою для виживання нашого виду. До речі, однією з найперших програм, яка вмикається після народження дитини, є програма розпізнавання й запам’ятовування матері.


До проявів інстинктивних програм у дитячому віці належать і багато популярних ігор та химерних дитячих звичок. Будування ігрових сховищ і «халабуд», гойдання на гойдалках, збирання в кишені всякої всячини (ґудзиків, камінців, клаптиків паперу тощо) — це все прояви інстинктивних програм поведінки.

Інстинктивні програми поведінки в дорослих і підлітків

Інстинктивні програми поведінки працюють і в дорослому віці. Пригадайте, як діють чоловіки, коли хочуть привернути до себе увагу жінки. Незважаючи на те, яку культуру вони представляють, схема їхніх дій буде приблизно однаковою, оскільки вона зумовлена інстинктивною програмою.

Дуже цікавим з погляду аналізу нашої поведінки є підлітковий період у житті людини. У цей час організм зазнає значної перебудови, рівень гормонів у крові є вкрай нестабільним, що призводить до різких перепадів настрою. Становище в соціумі теж змінюється, зростає потреба в самоствердженні. Усе це запускає активну роботу вроджених програм адаптації, прояви яких добре знайомі всім батькам та вчителям. Це й підвищена конфліктність, і незрозуміла поведінка, і бажання виділитися. Саме так виглядають прояви роботи інстинктивних програм. А от їх конкретна форма залежить від соціального оточення й обставин життя конкретної людини.

Інстинктивні програми поведінки. Навчання

Важливою складовою підліткового віку є процес навчання. Останні кілька мільйонів років виживання наших предків залежало від їхньої здатності до навчання та вдалого переймання досвіду попередніх поколінь. Той, хто не вмів або не хотів навчатися, гинув першим. Тож не дивно, що наші спадкові навчальні програми зазнали суттєвого впливу природного добору. Ефективність навчання значно підвищується, якщо навчає людина, яка визначається інстинктивними програмами як така, що має більше досвіду або вищий соціальний статус.

В основі багатьох дій людини лежать набори стандартних програм поведінки, які дісталися нам від наших предків. На них впливають особливості фізіологічних процесів, що можуть відбуватися по-різному, залежно від віку або статі людини. Знання цих факторів суттєво полегшує розуміння особливостей поведінки інших людей.

Перевірте свої знання

1. Що таке інстинкт?

2. Що є одиницями інстинктивної поведінки?

3 Класифікація інстинктів




09.04.2020

Умовні та безумовні  рефлекс. Лабораторне дослідження: визначення редакції зіниць на світло.

Лабораторне дослідження №12
Тема: ВИЗНАЧЕННЯ РЕАКЦІЇ ЗІНИЦЬ НА СВІТЛО
Мета: виявити узгоджений зіничний рефлекс на світло.
Обладнання: ліхтарик, темна хустка.
Хід роботи:
Дослідження виконується парами, а о за допоиогою зеркала.
Дослідження 1. Поверніться обличчям до світла або поверніться до вікна й зверніть увагу на ширину зіниць і на те, що в них однаковий діаметр.
Дослідження 2. На 5-6 секунд прикрийте долонею одне око, а потім швидко
відведіть руку, дивлячись в сторону вікна. Спостерігайте, як змінюється діаметр зіниці під час освітлювання ока.
Дослідження 3. Знову прикрийте  обидва ока долонями. Через 30 секунд зверніть увагу на діаметр зіниці.
Заповніть таблицю.
РЕАКЦІЯ ЗІНИЦЬ НА СВІТЛО
№ дослідження              Що робили                   Що спостерігали
1
2
3
Зробіть висновки, відповівши на запитання:
Чому змінюється діаметр зіниці під час яскравого освітлення?
____________________________________________________________________
Чому змінюється діаметр зіниці в темряві?
____________________________________________________________________

Яке значення має зміна діаметру зіниці за різного освітлення для очей?
____________________________________________________________________



Опрацювати  параграфи 47-48, виписати  та вивчити визначення, відповісти на запитання після параграфів,  виконайте лабораторне дослідження с. 223 письмово в зошит (пам'ятайте  про висновки).



07.04.2020
Слухова сенсорна система. Вухо. Лабораторне дослідження: вимірювання порога слухової чутливості.

Запитання 1
Слухова сенсорна система знаходиться в частці мозку:
  • потиличній 
  • скроневій
  • тім'яній 
  • лобній
Запитання 2
Рецептори слуху називаються:
  • фоторецептори 
  • механорецептори
  • хеморецептори
Запитання 3
Порожнина внутрішнього вуха заповнена:
  • повітрям 
  • повітрям і рідиною
  • рідиною
Запитання 4
Слухові рецептори містяться у вусі:
  • зовнішньому 
  • середньому
  • внутрішньому

Запитання 5
Слухові кісточки з'єднані:
  • рухомо 
  • нерухомо
  • напіврухомо
Запитання 6
Орган, який забезпечує орієнтацію тіла в просторі:
  • вестибулярний апарат 
  • кортіїв орган
  • орган зору
Запитання 7
Вестибулярний апарат знаходиться в:
  • зовнішньому вусі 
  • середньому вусі
  • внутрішньому вусі
Запитання 8
Вкажіть функцію євстахієвої труби:
  • затримує пил і мікроорганізми 
  • спрямовує звукові коливання в зовнішній слуховий прохід
  • вирівнює тиск повітря по обидва боки барабанної перетинки 
  • перетворює механічні коливання на електричні
Запитання 9
Визначте функцію слухового нерва:
  • аналізує силу звука 
  • утворює нервові імпульси
  • містить слухові рецептори 
  • передає нервові імпульси
Запитання 10
Вкажіть діапазон звукових коливань, який здатне сприймати вухо людини:
  • від 16 Гц до 20 Гц 
  • від 16 Гц до 40 Гц
  • від 16 Гц до 20 к Гц 
  • від 20 Гц до 20 Гц
Запитання 11
Орган, що містить рецептори слуху:
  • завитка 
  • вушна раковина
  • кортіїв орган
Виконати лабораторне дослідження на с. 211, результати записати в робочий зошит. відповісти на запитання тесту. Повторити параграфи 41- 44. вивчити визначення.




Немає коментарів:

Дописати коментар